گزارش کامل از کنفرانس معرفی آیپد جدید اپل

منتخب نوشته آرش زاد 18 اسفند 1390

پس از مدت‌ها انتظار برای معرفی نسل بعدی تبلت اپل، این شرکت ساعاتی پیش در کنفرانسی که به همین منظور برگزار کرده بود، آیپد جدید خود را معرفی کرد. این تبلت که برخلاف تعجب همگان، اسم به‌خصوصی ندارد، با عنوان The New iPad معرفی شده است.

the-new-ipad-conf-1.jpg

کنفرانس اپل با حضور تیم کوک روی صحنه و در غیاب استیو جابز برگزار شد. کوک صحبت‌های خود را با مطرح کردن موضوع اتمام دوره کامپیوترهای شخصی آغاز کرد. او گفت که اپل در دوره جدید کامیپوترها که دستگاه‌ها باید بیشتر به سمت پرتابل بودن بروند، پیشتاز بوده است.

فروش آیفون، آیپد و آیپاد

طبق معمول کنفرانس‌های پیشین اپل، تیم کوک نیز به ارائه آمار مختلفی از فروش دستگاه‌های آیپد، آیپاد و آیفون پرداخت. در سال گذشته، ۱۷۶ میلیون دستگاه مختلف از این سه محصول توسط اپل به فروش رفته است که ۷۶ درصد از سود شرکت را شامل شده‌اند. همچنین در مجموع، این شرکت ۳۱۵ میلیون iDevice فروخته است که ۶۲ میلیون از آن‌ها، طی ۳ ماهه پایانی سال گذشته میلادی به فروش رفته است.

فروشگاه‌ها و اپلیکیشن‌های اپل

تیم کوک در ادامه کنفرانس، درباره فروشگاه‌های اپل نیز صحبت کرد. این شرکت در حال حاضر ۳۶۲ فروشگاه در سرتاسر دینا دائر کرده است که طی ۳ ماهه اخیر، بیش از ۱۱۰ میلیون نفر از آن‌ها بازدید کرده‌اند. مدیر اپل درباره اپلیکیشن‌های آی او اس نیز اعداد و ارقامی را عنوان نمود. اپ استور با داشتن ۵۸۵ هزار اپلیکیشن مختلف، رکورد جدیدی را در بین فروشگاه‌های مختلف در این زمینه به ثبت رسانده است.

the-new-ipad-conf-2.jpg

اپلیکیشن سیری که در کنفرانس گذشته اپل همراه با معرفی آیفون 4S برای کاربران رونمایی شد، از حالا به‌صورت رسمی از زبان ژاپنی نیز پشتیبانی خواهد کرد. همپنین سرویس آی‌کلاد که به عنوان یکی از خدمات ابری اپل شناخته می‌شود، مرز ۱۰۰ میلیون کاربر را پشت سر گذاشت.

اپل تی‌وی با پشتیبانی از فیلم‌های 1080p

ادی کیو، با معرفی برخی از قابلیت‌های اپل تی‌وی جدید، ویژگی پشتیبانی کامل از ویدیوهای فول اچ‌دی را در نسخه جدید این دستگاه به کاربران نشان داد. همچنین مواردی مانند بوکمارک کردن بخش‌های مختلف یک فیلم، جز امکانات تازه اپل تی‌وی به‌شمار می‌روند.

the-new-ipad-conf-3.jpg

این دستگاه را می‌توان با قیمت ۹۹ دلار، از هفته آینده خریداری نمود.

آیپد جدید

اما مهم‌ترین بخش کنفرانس شب گذشته که همه منتظر آن بودیم، معرفی تبلت جدید اپل بود. تیم کوک درباره فروش ۱۵.۴ میلیونی آیپد در ۳ ماهه گذشته صحبت کرد و آن‌را با فروش ۱۵.۱ میلیونی کامپیوترهای شرکت HP مقایسه نمود. او گفت که تبلت این شرکت توانسته بیشتر از کامپیوترهای شخصی توسط هر شرکت دیگری به‌فروش برسد.

the-new-ipad-conf-4.jpg

آیپد در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار اپلیکیشن دارد که به‌طور اختصاصی برای آن طراحی شده‌اند. کوک در این بخش از کنفرانس با نمایش تبلت گلکسی‌تب سامسونگ و رابط کاربری اپلیکیشن توییتر، سعی در مقایسه کیفیت برنامه‌های اختصاصی آیپد با سایر تبلت‌ها و پلتفرم‌ها داشت.

the-new-ipad-conf-5.jpg

کوک درباره نظر کاربران اپل در رابطه با استفاده از این دستگاه نیز مواردی را عنوان کرد. او گفت که از نظر کاربرانی که کامپیوتر شخصی، تلفن هوشمند و تبلت آیپد را دارند، داشتن آیپد انتخاب اول اکثر آنان است. همچنین اپل، آیپد را بهترین دستگاه بازی برای افرادی که کنسول‌های بازی جداگانه‌ای دارند عنوان نمود.

the-new-ipad-conf-6.jpg

اما آیپد جدید که با نام The New iPad معرفی شد، در ۶ شاخصه مهم طبقه‌بندی گردید و ویژگی‌هایش یکی پس از دیگری عنوان شد. داشتن صفحه نمایش Retina Display، پردازنده ۲ هسته‌ای A5x با گرافیک ۴ هسته‌ای، دوربین ۵ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبردای 1080p و پشتیبانی از شبکه 4G و دیکته صوتی، از جمله قابلیت‌های بارز نسل سوم تبلت‌های اپل است.

نمایشگر جدید ۳.۱ میلیون پیکسلی آیپد که رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسلی دارد را می‌توان مهم‌ترین ویژگی این تبلت عنوان کرد که شاید ارائه پردازنده ۴ هسته‌ای نیز، به دلیل امکان پشتیبانی سخت‌افزاری از ابعاد و اندازه آن انجام شده باشد. دوربین ۵ مگاپیکسلی آیپد جدید با همان سنسور آیفون 4S به‌طور اختصاصی برای صفحه رتینای این تبلت طراحی شده است که قابلیت فوکوس خودکار و تشخیص چهره را نیز با خود داراست.

هر چند که اپلیکیشن محبوب Siri برای آیپد معرفی نشد، اما یکی از ویژگی‌های جدید این تبلت در بخش کیبورد آن جا داده شده است. آیپد جدید با داشتن قابلیت دیکته صوتی، امکان تبدیل گفتار به نوشتار را برای زبان‌های انگلیسی آمریکایی، انگلیسی بریتیش، آلمانی، فرانسوی و ژاپنی دارد.

the-new-ipad-conf-7.jpg

آیپد جدید ۹.۴ میلی‌متر ضخامت دارد و وزن آن نیز ۶۳۵ گرم است. طول عمر باتری این دستگاه نیز در کارکرد معمول می‌تواند ۱۰ ساعت شارژ داشته باشد و در حال 4G این میزان به ۹ ساعت می‌رسد. قیمت آیپد جدید نیز تفاوتی با نسل قبلی این تبلت نکرده است. مدل‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگ آیپد به ترتیب با قیمت ۴۹۹ دلار، ۵۹۹ دلار و ۶۹۹ دلار به‌فروش خواهند رسید. مدل‌های 4G این تبلت نیز قیمتی به ترتیب ۶۲۹، ۷۲۹ و ۸۲۹ دلاری خواهد داشت.

پیشفروش آیپد جدید از امروز آغاز شده است و عرضه آن نیز از ۱۶ مارس شروع خواهد شد.

پس از این بخش، چند بازی گرافیکی و برنامه منتخب نیز برای معرفی اختصاصی به‌نمایش در می‌آیند تا کیفیت تبلت جدید اپل را به رخ بکشند.

به‌روز رسانی امکانات برنامه‌های iMovie، iWork و عرضه برنامه iPhoto برای آیپد با توجه به قابلیت‌های مختلف آن، بخش پایانی این کنفرانس را تشکیل دادند.

the-new-ipad-conf-8.jpg

امکاناتی که برای نسل سوم آیپد اپل معرفی شدند، قطعا از نظرات مختلفی می‌توانند رضایت کاربران این شرکت را جلب کنند. اما از طرفی، نبود جابز روی صحنه این کنفرانس باعث شده بود تا در مواقع مختلفی، حوصله کاربر از شیوه ارائه‌ها و بیان ویژگی‌ها توسط مدیران اپل سر برود. تیم کوک علی‌رغم تلاش خود، نه تنها جذابیت استیو جابز را در ارائه نداشت، بلکه با انتخاب نام The New iPad برای این تبلت، بحث‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف در رابطه با دلیل و سیاست اپل برای این شیوه انتخاب نام ایجاد نمود.

بخشی از امکانات معرفی شده در نسخه جدید تبلت اپل (مانند بسیاری از گجت‌های امروزی)، برای کاربران ایرانی کاربردی ندارد و از طرفی نیز، ورود این دستگاه با توجه به وضعیت فعلی ارز در کشور ایران، با قیمت چندین برابر به دست مشتری خواهد رسید. با در نظر گرفتن این موارد و ویژگی‌های جدید معرفی شده در آیپد بدون نام، آیا تمایل به خرید این تبلت خواهید داشت؟