بررسی کامل گوشی Sony Ericsson txt

نوشته آرش زاد 27 آذر 1390

انتخاب یک گوشی Low end آن‌هم در زمانی که تلفن‌های هوشمند ویترین همه مغازه‌های فروش موبایل را پر کرده‌اند، کاری است که گاه بر اساس برخی ویژگی‌های خاص موجود در این دسته از گوشی‌ها، از طرف کاربران انجام می‌گیرد. سادگی کار با این گوشی‌ها، قیمت ارزان و اصولا وزن پایین آن‌ها باعث می‌شود که افراد زیادی برای برگزیدن گوشی‌های جایگزین، سراغ مدل‌هایی از این دست بروند.

sony-ericsson-txt-1.jpg

از طرفی، هنوز هم هستند کسانی که تلفن‌هایی با کیبرد کامل را نسبت به گوشی‌های تمام صفحه و لمسی ترجیح می‌دهند؛ خصوصا افرادی که مدام در حال ارسال SMS و ایمیل هستند! برای همین است که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده تلفن‌های همراه در جهان، مدل‌هایی از این دست را روانه بازار می‌نمایند.

سونی اریکسون حدود دو سال است که کلیه عملکرد خود را به سمت تولید گوشی‌های اندرویدی متمرکز کرده است ولی در حال حاضر، گاهی هم سراغ بازار تلفن‌های Low end می‌رود و قصد جذب مشتریان این بخش را نیز در سر دارد؛ هرچند که در اتفاقات اخیری که بر سر خرید سهام این شرکت از طرف سونی اتفاق افتاد، روی این موضوع کاملا تاکید شد که از آن‌پس، تمرکز اصلی سونی تنها روی تولید اسمارت‌فون‌ها خواهد بود.

گوشی Sony Ericsson txt یکی از جدیدترین مدل‌های تولید شده این شرکت است که در سه‌ماهه سوم امسال روانه بازار شده است. به‌طور کل می‌توان ویژگی‌های موجود در این گوشی را در سه کلمه خلاصه نمود؛ ساده، سبک و ارزان.

sony-ericsson-txt-2.jpg

طبیعتا زمانی که به‌دنبال گوشی ارزان‌قیمتی می‌گردید، نباید انتظار کیفیت بالایی از ساخت قطعات آن داشته باشید؛ txt نیز دقیقا از همین قانون پیروی می‌کند. سونی‌اریکسون برای پایین آوردن هزینه ساخت گوشی، از بدنه پلاستیکی‌ای بهره برده که به‌نظرم به‌طرز قابل قبولی سبک است. این گوشی تنها ۹۵ گرم وزن دارد و به‌طور مناسبی شما را از داشتن یک گوشی سبک‌وزن با امکانات معمول راضی نگه می‌دارد.

بسیاری، Sony Ericsson txt را با گوشی BlackBerry Curve 8520 مقایسه می‌کنند. این دو گوشی از خیلی حنبه‌ها، کاملا شبیه به‌هم هستند؛ هرچند که من به‌شخصه سیستم‌عامل بلک‌بری را به سیستم جاوای موجود در txt ترجیح می‌دهم. سونی‌اریکسون تی‌اکس‌تی را می‌توان در رده گوشی‌های مختص SMS و چت دسته‌بندی کرد. مدلی که با داشتن کیبورد QWERTY کامل، کاربر را در نوشتن متن‌های طولانی برای SMSها و ایمیل‌ها آسوده می‌کند.

در رده گوشی‌های Low end با کیبورد QWERTY مدل txt را می‌توان جز نمونه‌های خوب رو به بالا به‌حساب آورد. از طرفی باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان مشخصات موجود در این مدل‌ها را با گوشی‌های اسمارت فون مقایسه کرد چرا که هر کدام، دسته‌بندی جداگانه خود را دارند.

sony-ericsson-txt-3.jpg

این گوشی یک صفحه‌نمایش افقی ۲.۵۵ اینچی با تفکیک 320×240 پیکسل و ۲۵۶ هزار رنگ دارد. دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی آن دارای فوکوس ثابت است و به شما اجازه ضبط فیلم‌هایی با ۱۵ فریم در ثانیه و نیز عکس‌هایی با ابعاد 2048×1536 پیکسل را می‌دهد.

کیبورد txt دکمه‌هایی با فاصله ایده‌آلی دارد که این مورد فشردن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. روی کیبورد خبری از حروف فارسی نیست و به‌اجبار در صورتی که قصد نوشتن متن‌های فارسی را داشته باشید، باید از همین کیبورد عربی استفاده کنید. در هنگام تایپ ممکن است سفتی کلید‌های کیبورد را نیز احساس کنید که با گذشت زمان به این موضوع عادت خواهید کرد!

sony-ericsson-txt-5.jpg

سونی اریکسون txt علی‌رغم استفاده از جاوا، ویژگی‌های مناسبی را پشتیبانی می‌کند. برنامه‌های معروف به Friends این گوشی به‌شما اجازه می‌دهد تا از اپلیکیشن‌های داخلی فیس‌بوک، توییتر و جی‌تاک آن استفاده کنید بدون آن‌که نیاز به نصب برنامه جانبی را داشته باشید. در بخش مدیا نیز، txt امکان مشاهده ویدیوهای یوتیوب را به شما می‌دهد. ویدیو پلیر و موزیک پلیر این گوشی نیز تقریبا از امکانات ساده یک برنامه برای پخش یک فایل موسیقی یا ویدیو بهره می‌برد. البته موزیک پلیر txt دارای یک اکولایزر ساده نیز هست و این مورد گوش دادن به موسیقی را از طریق آن بهتر می‌کند.

علاوه بر آن‌ها، رادیوی FM و برنامه Track ID (که امکان یافتن موزیک‌هایی که اطلاعاتی درباره نام و خواننده آن‌ها ندارید را تنها از طریق گوش کردن به آهنگ در اختیا شما قرار می‌دهد) در این مدل تعبیه شده‌اند. در کنار این‌ها نیز می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های جاوا را نیز روی این گوشی اجرا کنید.

sony-ericsson-txt-4.jpg

Sony Ericsson txt دارای ۱۲۰ مگابایت حافظه داخلی است که این میزان از طریق کارت micro SD تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است. برای استفاده از اینترنت روی txt نیز می‌توانید از GPRS، Edge و WiFi جهت برقراری اتصال به شبکه بهره ببرید. مرورگر گوشی با توجه به صفحه نمایش آن، شاید چندان بزرگ به‌نظر نرسد اما به‌طور کامل از صفحاتی با محتوای فارسی پشتیبانی می‌کند. در تنظیمات گوشی نیز امکان استفاده از منوی فارسی در رابط کاربری txt وجود دارد.

sony-ericsson-txt-6.jpg

اما یکی از نکات و ویژگی‌های حائز اهمیت در txt عمر باتری آن است. در اطلاعات اعلام شده از سوی سونی‌اریکسون، این مدل تا ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه در حالت مکالمه و تا ۴۱۶ ساعت در حالت Stand by می‌تواند باتری ذخیره کند. در بررسی‌های ما و طبق روال گذشته، با یک کارکرد معمول که شامل مکالمه، ارسال پیام کوتاه و استفاده از ویژگی‌های موجود در گوشی نظیر گوش دادن به موزیک و وب‌گردی می‌شود، تقریبا می‌توان تا ۳ روز بدون نیاز به شارژ مجدد از باتری گوشی استفاده نمود.

در کل می‌توان این مدل را به‌عنوان یکی از مدل‌های تقریبا مناسب در بازار ایران با توجه به قیمیت و امکاناتش، به افرادی که به‌دنبال گوشی‌های Low end با کیبورد کامل QWERTY می‌گردند پیشنهاد داد. گوشی Sony Ericsson txt در چهار رنگ مشکی، آبی، صورتی و سفید و با قیمت حدودی ۱۲۰ دلار قابل خرید است.