گوگل چند قدم جلو افتاد، با کروم حرف بزنید!

نوشته آرش زاد 04 فروردين 1390

ماه مارس ۲۰۱۱ را می‌توان ماه تاخت و تاز مرورگرها نامید چرا که هر یک از شرکت‌های سازنده مرورگرهای مطرح، خودی نشان دادند و بارها خروجی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های فناوری را از آن خود نمودند. در حالی که در این ماه مایکروسافت اینترنت اکسپلورر ۹ را عرضه کرد، اپرا نسخه ۱۱ خود را معرفی نمود و فایرفاکس رکورد ۵ میلیونی خود را جشن گرفت، گوگل کروم نیز از قافله جنگ مرورگرها عقب نماند.

google-chrome-11-beta-live-1.jpg

مرورگری که رفته رفته بر محبوبیتش افزوده می‌شود، همزمان با بازارگرمی سایر کمپانی‌ها، در نسخه آزمایشی جدید خود قابلیت‌های ویژه‌ای را اضافه کرد. کروم در نسخه 11.0696.16 بتا (که به‌تازگی، ظاهر لوگو و آیکون خود را نیز تغییر داده است)، امکان تبدیل گفتار به متن را به مرورگر خود افزوده است. ویژگی‌ای که از طریق HTML5 و API مربوط به آن، به برنامه‌نویسان و طراحان وب این قابلیت را می‌دهد تا صدای شما را به کمک میکروفن سیستم دریافت کرده و به متن تبدیل نمایند.

google-chrome-11-beta-live-2.jpg

علاوه بر آن، کروم در نسخه جدید امکان شتاب دهنده گرافیکی را برای CSS سه‌بعدی را نیز فراهم کرده است؛ قابلیتی که باعث می‌شود بتوانید به کمک سی‌اس‌اس، افکت‌های سه‌بعدی را در صفحات خود نمایش دهید. گوگل عنوان کرد به‌زودی نسخه پایدار کروم ۱۱ را برای عرضه به کاربران آماده می‌کند.