گزارش مالی سه ماهه دوم یاهو: افزایش سود، کاهش درآمد

نوشته آرش زاد 27 تير 1392

یاهو در سه ماهه دوم سال، انتظارات موجود درباره سود از درآمد را پشت سر گذاشت و ارزش هر سهمش به ۰.۳۵ دلار افزایش یافت، اما ضعف در کسب‌و‌کار اصلی‌اش درباره درآمد ex-TAC (درآمد بدون در نظر گرفتن هزینه‌های کسب ترافیک) با مبلغ ۱.۰۷ میلیون دلار موجب نا‌ امیدی کارشناسان شد. تحلیل‌گران انتظار درآمدی به میزان ۱.۰۸ میلیون دلار و سود ۰.۳۰ دلار برای هر سهم داشتند.

yahoo-645x250.jpg

درآمد نمایش برای این دوره ۴۷۲ میلیون دلار بود، که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد کمتر شده است. درآمد جستجو سال به سال هم ۹ درصد کاهش یافته و به ۴۱۸ میلیون دلار رسیده است.

ماریسا مه‌یر مدیرعامل یاهو در اعلانیه درآمدشان گفت:

من به خاطر عملکرد یاهو در سه‌ماهه دوم بسیار خرسندم. تجارت ما دارد به حفظ ثبات خودش ادامه می‌دهد و محصولات بسیار بیشتری از گذشته تولید خواهیم کرد و تقریبا هر هفته یک محصول جدید معرفی خواهیم نمود. این محصولات شامل Yahoo! News جدید، اپلیکشن Yahoo! Sports، بخش جستجوی یاهو با طراحی جدید، فلیکر جدید، سیستم جدید ایمیل یاهو برای تبلت، اپلیکیشن آب‌و‌هوای جدید یاهو و اپلیکیشن جدید یاهو هستند. این سه ماهه پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای برای خط محصولات ما به ارمغان آورد و کاربرانمان نیز با استفاده از محصولات و وفاداری بیشتر به ما به این پیشرفت پاسخ گفتند.

یقینا یاهو به خاطر محصولاتش پیشرفت کرده است ولی کاهش درآمدهای نمایش و جستجو بدان معناست که فعلا آن پیشرفت‌ها منجر به منافع مادی است. سهام یاهو روز سه‌شنبه با کاهش ۱.۶۸ درصدی به مبلغ ۲۶.۸۸ دلار رسید. این سهام پس از ساعات پایان معاملات نیز ۲.۱۹ درصد دیگر کاهش یافت.

marissa-mayer-looking-back-year.jpg

مه‌یر فعالانه به دنبال جذب استعداد‌ها و شرکت‌ها برای پیشرفت یاهو بوده است و در سه‌ماهه دوم شاهد بزرگترین خرید او بودیم: تامبلر به مبلغ ۱.۱ میلیار دلار. این شرکت در دوره ذکر شده به جمع‌آوری ۹ سرویس دست زده است.

بخش عمده هزینه استراتژی پرتکاپوی جمع‌آوری و مالکیت مه‌یر از سرمایه‌گذاری این شرکت در یک شرکت تجارت الکترونیک چینی به نام Alibaba به دست آمده است. یاهو مبلغ ۸۴۶ میلیون دلار از درآمد حاصله از Alibaba را در این سه‌ماهه خرج کرده است.

Ken Goldman مدیر ارشد مالی یاهو اعلام کرده است که شرکت برنامه خود را “اساسا کامل کرده است” تا مبلغ ۳.۶۵ میلیارد دلاری را که از سرمایه‌گذاری در Alibaba کسب کرده است به سهام‌داران بازگرداند.

در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۳، یاهو گزارش داد ۱.۱۴ میلیارد دلار درآمد داشته و ارزش هر سهامش بر اساس GAAP ۰.۳۵ دلار بوده است. در طول این دوره درآمد نمایش را هم ۴۵۵ میلیون دلار و درآمد جستجو را ۴۲۵ میلیون دلار اعلام کردند.

جالب توجه است که امروز یک سال از روزی که یاهو، مه‌یر را به عنوان مدیر‌عامل معرفی کرد می‌گذرد. او کارش را فردای معرفیش در این روز آغاز کرد. از زمانی که ماریسا مه‌یر یاهو را به دست گرفت سهام این شرکت تقریبا  ۷۵ درصد افزایش داشته است.

در ماه آوریل گذشته، مه‌یر برنامه‌های بلند مدتش برای یاهو را با عبارت “مجموعه‌ای از کارهای سریع” توصیف کرد. یکی از اولین تلاش‌های او افزایش روحیه کاری بود. کار سریع بعدی جذب استعدادهای خارج از شرکت بود.

از دیگر سرویس‌هایی که به مالکیت یاهو درآمده‌اند می‌توان به سرویس ایمیل Xobni، شرکت اسلایدشوی ویدئویی Qiki و اپلیکیشن ورزش‌های فانتزی Bignoggins اشاره کرد.