اپل چه زمانی آی‌پاد را می‌کشد؟

نوشته مرضیه فلاح 20 فروردين 1392

اپل می‌خواهد همه فایل‌های موسیقی شما را به iCloud انتقال دهد، بنابراین جای Touch احتمالا امن خواهد بود، اما شایعات درباره از رده خارج کردن محصولات کلاسیک سال‌هاست که شنیده می‌شود. فرمت‌های فیزیکی موسیقی تا قرن بیستم موجود بودند و پس از آن توانستیم روی کامپیوترهایمان فایل موسیقی داشته باشیم. اما بار فایل‌های موسیقی خیلی زیاد بود، پس موسیقی رفته رفته بالا و بالاتر می‌رود و به ابرها می‌رسد و پخش می‌شود.

overview_hero-1.jpg

وقتی زمانش برسد و اپل مرگ دستگاه کلاسیک را اعلام کند باقی موجودی این محصول هم دود می‌شود و به هوا می‌رود. Nano و Shaffle هنوز در فهرست گونه‌های درمعرض خطر نیستند اما ممکن است من اشتباه کنم. آن‌ها با استراتژی iCloud اپل مطابقت ندارند و ممکن است روزهای آخر عمرشان باشد.

متحیرم که آیا موسیقیدانان و شرکت‌های ضبط موسیقی تعطیل خواهند شد وقتی هیچ‌کس آلبوم‌ها و آهنگ‌های آن‌ها را نخرد و حتی برای دانلود قانونی‌شان هم پولی نپردازد؟ عضویت در Spotify،  Pandoraو شاید اپل به تدریج قویی که روی تخم طلا خوابیده است را می‌کشد. تنها عده کمی از ثبت‌نام کنندگان عضو سرویس‌های خریدنی می‌شوند؛ موسیقیدانان و شرکت‌ها نمی‌توانند هزینه ضبط موسیقی را تنها با مبالغی که این عده معدود می‌پردازند تهیه کنند. تعداد آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌هایی گروه‌های موسیقی هر سال می‌سازند کم شده و به سمت نابودی پیش می‌روند.

این جایی است که موسیقی به سمتش می‌رود و من نمی‌توانم تصور کنم که این آینده خوبی برای موسیقی باشد. آی‌پادهایی که پخش آنلاین موسیقی ندارند (Nonstreaming iPod) خیلی زیاد دوام نخواهند آورد و این خیلی بد است. Touch احتمالا آخرین دستگاه از این نوع خواهد بود.

منبع CNET
نویسنده مرضیه فلاح
موارد مرتبط iPod آیپاد اپل موزیک موسیقی