لباس‌های لمسی: رویایی که چند سال آینده واقعی می‌شود

نوشته آرش زاد 30 بهمن 1391

طی چند سال گذشته تکنولوژی‌های کامپیوتری نفوذ زیادی در زندگی سنتی ما داشته‌اند. از تلفن‌های هوشمند گرفته تا دستگاه‌های پیشرفته تصفیه هوا، همگی در کنار هزار و یک ابزار دیگر باعث شده‌اند تا بتوانیم فعالیت‌های روزانه خود را به شکل کاملا بهینه‌تری انجام دهیم. اما حالا بحثی که به تازگی مطالب زیادی در رابطه با آن منتشر می‌شود، موضوع گجت‌های پوشیدنی و فناوری‌های لمسی روی لباس‌هاست.

اوایل این هفته، شرکت Under Armour از محصولی پرده‌برداری کرد که می‌تواند به ما نوید تولید لباس‌های لمسی را در چند سال آتی بدهد.

این دستگاه که Armour39 نام دارد، یک گجت پوشیدنی است که با بسته شدن روی بدن ورزشکاران، ضربان قلب، کالری سوزانده شده، تاریخچه‌ای از فعالیت‌های قبلی و سایر اطلاعات مورد نیاز آنان را ثبت کرده و به نمایش می‌گذارد.

همچنین محصول جدید Under Armour قادر است مشخصاتی مانند سرعت و شدت برخی عملکردهای بدن را در اختیار ورزشکاران قرار دهد که این ویژگی باعث ایجاد تمایز این دستگاه با رقیبان بزرگ دیگری مانند FuelBand شرکت نایکی می‌شود.

Armour39 روی قفسه سینه ورزشکاران بسته می‌شود و به کمک تکنولوژی خود، اطلاعات گردآوری شده را در دستگاه‌هایی مانند آیفون به نمایش می‌گذارد. هرچند این دستگاه بر خلاف انتظار، چیپ ست GPS ندارد و نمی‌تواند آنقدرها به کمک ورزشکاران دونده بیاید اما همین موضوع باعث شده است تا مصرف انرژی آن به شدت کاهش یابد و با یک باتری ساعتی، حدود ۱ سال کار کند.

شرکت Under Armour در ویدیوی تبلیغاتی خود برای این محصول، بخش‌هایی را درباره لباس‌های لمسی به نمایش می‌گذارد که احتمالا نشان دهنده پروژه‌های آتی این شرکت است. هر چند ممکن است در حال حاضر نتوانیم لباسی را با تعاریف لمسی، شبیه به آنچه که در ویدیوی بالا وجود دارد را در دنیای واقعی نبینیم اما پیش‌بینی این موضوع چندان هم سخت نیست که در سال‌های نه چندان دور آتی می‌توان منتظر تولید اولین نمونه‌های مربوط به این تکنولوژی توسط شرکت‌های فعال بازار بود.

شما در این رابطه چطور فکر می‌کنید؟