سونی تبلت بسیار باریک و انعطاف‌پذیر e-ink را برای دانشگاه‌ها آماده می‌کند

نوشته مرضیه فلاح 29 ارديبهشت 1392

سونی به زودی یک کتابخوان الکترونیکی منعطف با ضخامتی کمتر از ۷ میلی‌متر و وزن ۳۵۸ گرم را با هدف استفاده در کلاس‌های دانشگاه‌ها به بازار عرضه می‌کند. دستگاه سیاه و سفید این شرکت یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۳.۳ اینچی دارد که به گفته سونی سایز یک کاغذ A4 بدون در نظر گرفتن حاشیه است. این کتابخوان مجهز به Wi-Fi، ۴ گیگابایت حافظه داخلی و یک درگاه کارت حافظه از نوع microSD است.

id-2038603-Sony-ePaper_FRONT.jpg

سونی می‌گوید باریک بودن این دستگاه برای شبیه‌سازی کاغذ حقیقی است. این کتابخوان تنها قابلیت خواندن فایل‌های PDF را دارد. البته از قابلیت تولید فایل هم پشتیبانی می‌کند و به علاوه اضافه کردن های‌لایت و یا نوشتن یادداشت در فایل‌های موجود هم ممکن است.

طبق گفته شرکت، این محصول به دانشگاه‌ها فروخته خواهد شد. سونی به نقل از نشستی با یک شورای آموزش مرکزی که نماینده‌ای دولتی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ژاپن است گفت: هدف، حضور پررنگ‌تر دانشجویان در کنفرانس‌های کلاسی دانشگاه است.

شرکت سونی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های ژاپن اظهار داشته است: “قصد داریم از طریق اقداماتی همچون جایگزینی کاغذ و محصولات دیگری که در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد با کاغد دیجیتال، کلاس‌ها را مفیدتر نموده و تاثیر آموزش را افزایش دهیم.

سونی گفته است فروش این دستگاه را از ماه مارچ سال آینده میلادی آغاز خواهد کرد. در همین برحه از زمان این شرکت مرحله تست دستگاه را در دانشگاه‌های اصلی کشور از جمله دانشگاه Waseda در توکیو شروع می‌کند. شرکت قصد دارد این کتابخوان را در مقام یک “راه‌کار” و نه در مقام یک محصول به فروش برساند و این بدان معناست که احتمالا کتابخوان جدید سونی به صورت انبوه و همراه با تکنولوژی Cloud و سایر پشتیبانی‌ها به فروش خواهد رسید.

این دستگاه که در ابعاد ۳۱۰ در ۲۳۳ میلی‌متر عرضه خواهد شد با یک قلم به شکل خودکار که به درون آن می‌رود به بازار می‌آید. صفحه نمایش دستگاه مجهز به تکنولوژی الکترومغناطیسی جهت تشخیص خطوط و ضربه‌های قلم و تکنولوژی اپتیکال جهت تشخیص سایر ضربه‌ها و فشارها است.

این صفحه‌نمایش منعطف توسط شرکت E Ink که در ایالات متحده واقع شده است تولید می‌شود و رزولوشن آن ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل بوده و ۱۶ طیف از رنگ خاکستری را نمایش می‌دهد.