امسال فروش تلفن‌های هوشمند از تلفن‌های معمولی بیشتر خواهد شد

نوشته مرضیه فلاح 26 اسفند 1391

ظاهرا بالاخره سال ۲۰۱۳ میلادی سالی است که تلفن‌های هوشمند از تلفن‌های چندمنظوره یا همان Feature Phoneها بهتر به فروش خواهد رسید. مدتی طولان‌ای از عرضه تلفن‌های هوشمند می‌گذرد و حالا عرضه تلفن‌های هوشمند در سراسر جهان ۰.۲ درصد بیشتر از تلفن‌های معمولی شده است. IDC (شرکت بین‌المللی داده) می‌گوید میزان عرضه تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ برابر با ۵۰.۱ درصد کل عرضه موبایل در سراسر جهان پیش‌بینی شده است. دلیل این موضوع این است که بازارهای نوظهور بالاخره با جنون تلفن‌هوشمند همراه شده‌اند.

idcphone.jpg

IDC انتظار دارد امسال کلیه سازندگان تلفن‌هوشمند حدود ۹۱۸.۶ میلیون دستگاه تلفن‌هوشمند به سراسر جهان ارسال کنند. دلیل افزایش تعداد تلفن‌های هوشمند فروخته شده این است که کشورهایی مثل چین، هند و برزیل تمرکز خود را از تلفن‌های چند منظوره به تلفن‌های هوشمند تغییر داده‌اند. میزان علاقه به تلفن هوشمند در چین در دو سال گذشته با سرعت بالایی افزایش یافته و انتظار می‌رود همین رویه طی سال ۲۰۱۳ هم ادامه داشته باشد. پیش بینی می‌شود از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۷ در بازارهای نوظهور مثل برزیل و هند که خیلی از مردم هنوز از گوشی‌های چند منظوره استفاده می‌کنند، شاهد گرایش افراد از این تلفن‌ها به تلفن‌های هوشمند باشیم.

ملیسا چا؛ مدیر ارشد پژوهش در IDC در آسیا/اقیانوس آرام می‌گوید: “حتی زمانی که چین در رابطه با تلفن‌های هوشمند به بلوغ برسد، پتانسیل بکر زیادی در بازارهای نوظهور مثل هند باقی می‌ماند که انتظار داریم کمتر از نیمی از تلفن‌های هوشمند تا سال ۲۰۱۷ به این کشور ارسال شود و این کشور سومین بازار بزرگ تلفن‌هوشمند جهان خواهد بود.” تلفن‌های هوشمند ارزان و اتصال 4G از دلایل افزایش فروش این تلفن‌ها به شمار می‌روند.

در سال ۲۰۱۳، چین با ارسال ۳۰۱.۲ میلیون دستگاه تلفن هوشمند به سراسر کشورش، بزرگ‌ترین بازار تلفن هوشمند خواهد بود. پس از چین ایالات متحده با ۱۳۷.۵ میلیون دستگاه ارسال، بازار دوم خواهد بود. انگلستان، ژاپن، برزیل و هند با فاصله زیادی با ۳۵.۵، ۳۵.۲، ۲۸.۹ و ۲۷.۸ میلیون دستگاه ارسال تلفن هوشمند به ترتیب پس از چین و ایالات متحده قرار دارند. با ورود تلفن‌های هوشمند ارزان قیمت مثل گوشی‌هایی که هوآوی ارائه می‌کند، ظاهرا بالاخره عمر تلفن‌های چندمنظوره دارد به پایان می‌رسد. شرکت هوآوی برنامه‌ریزی زیادی برای تصاحب بازار کرده است و باید ببینیم آیا این پیش‌بینی‌ها چقدر به واقعیت نزدیک خواهند شد.