گلکسی نوت ۳ با ۳ گیگابایت رم و پردازنده ۸ هسته‌ای معرفی شد

نوشته مرضیه فلاح 14 شهريور 1392

شرکت سامسونگ در کنفرانس اختصاصی خود رد نمایشگاه‌های IFA از نسل سوم فبلت خود رونمایی کرد. گلکسی نوت ۳ دارای یک نمایشگر۵.۷ اینچی  Super AMOLEDاست که با ۳ گیگابایت رَم و همینطور یک پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی (نسخه LTE) یا یک پردازنده ۸ هسته‌ای ۱.۹ گیگاهرتزی (نسخه فقط 3G) پشتیبانی می‌شود. بزرگتر ساخته شدن این دستگاه بدین معناست که سامسونگ قادر است باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپری را نیز روی دستگاهش قرار دهد، این باتری در برابر نسخه ۲۶۰۰ میلی‌آمپری که در گلکسی اس ۴ وجود داشت یک پیشرفت قابل ملاحظه به شمار می‌رود.

Galxy-Note3_030_set1.jpg

فبلت یادشده با ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در دسترس خواهد بود، با این حال برای حجم‌های افزون‌تر درگاه میکرو اس‌دی کارت هم روی آن تعبیه شده است.

برای عکاسان علاقمند و مشتاق، یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی به همراه سیستم تثبیت هوشمند و فلش LED پشت دستگاه قرار دارد. این دوربین قادر به ثبت ویدئوهای فول اچ‌دی 1080p با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه است و علاوه بر آن یک دوربین ۲ مگاپیکسلی هم برای مکالمات تصویری و البته مهم‌تر از آن عکس گرفتن از خودتان در قسمت جلوی دستگاه قرار دارد.

با این‌که آخرین نسخه اندروید یعنی کیت کت ۴.۴ همین هفته معرفی شد، گلکسی نوت ۳ با اندروید ۴.۳ و رابط کاربری تاچ‌ویز عرضه خواهد شد. به علاوه این دستگاه با گنجینه برنامه‌های کاربردی سامسونگ ارائه خواهد شد؛ برنامه‌هایی شامل S Health، S Voice و S Translator.

ظاهر بیرونی دستگاه نسبت به گلکسی نوت ۲ ارتقای کمی پیدا کرده؛ گوشی تنها کمی باریک‌تر (۸.۳ میلی‌متر) و سبک‌تر (۱۶۸ گرم) از نسخه قبلی خودش است. جدای از پوشش چرم مصنوعی پست دستگاه که در آغاز در رنگ‌های سفید، سیاه و صورتی در دسترس خواهد بود، این دو نسخه بسیار هم شبیه به هم هستند.

Galaxy-Note3-S-view-Cover_005_Front-set.jpg

کاور‌های قابل تعویض هم بسیار تاثیرگذارند. ۹ رنگ متفاوت در ابتدا عرضه خواهند شد؛ که شامل آبی و بژ هم هستند، همینطور S View Cover جدید نیز برای بررسی نوتیفیکیشن‌ها و انجام کارهای ابتدایی عرضه می‌شود.

از نقطه نظر نرم‌افزاری، تقریبا همه قابلیت‌های جدید گلکسی نوت ۳ حول محور سر سوزنی قلم S به‌روز شده این دستگاه می‌چرخد. یک ضربه سریع در هر نقطه‌ای روی صفحه نمایش Air Command را که یک منوی شعاعی کوچک است که پنج ابزار دسترسی سریع را ارائه می‌کند: Action Memos، Pen Window، S Finder و Scrapbook.

Action Memos یادداشت‌های کوتاهی هستند که کاربر می‌تواند به سرعت بنویسد و کارهای بیشتر را روی گوشی انجام دهد. بعد از ثبت شماره تلفن یکی از دوستان می‌توان از Action Memos برای برقراری تماس فوری و یا ارسال آن شماره از طریق ایمیل به یک دوست دیگر استفاده کرد.

Scrapbook برداشت سامسونگ از اپلیکیشن Evernote Web clipper است که محتوای یافته شده از طریق مرورگر وب، یوتیوب یا سایر گالری‌های شخصی را ذخیره می‌کند. ضربه زدن روی هر کدام از این اقلام کاربر را به منبع اصلی هدایت خواهد کرد.

Screen Write یک تصویر کامل از آنچه در هر لحظه روی صفحه نمایش گلکسی نوت ۳ نمایش داده می‌شود ثبت می‌کند. برخلاف عملکرد اسکرین‌شات معمولی در اندروید، کاربران می‌توانند روی این تصویر یادداشت بنویسند یا چیزی بکشند. قابلیت‌ها واقعا خیلی ساده هستند. S Finder راه ساده‌ای برای جستجوی فایل‌ها و محتوای چندرسانه‌ای است که در میان تعداد زیادی پوشه و برنامه‌های بلا‌استفاده دفن شده‌اند، این در حالی است که Pen Window فضای کوچکی را برای برنامه‌ جدید باز کرده و موجب صحت عملکرد چند برنامه با هم روی صفحه نمایش می‌شود.

ظاهرا گلکسی نوت ۳ نسبت به گلکسی نوت ۲ به میزان زیادی ارتقا نیافته است. با توجه به استقبالی که از دستگاه پیشین سراغ داریم، ادامه استفاده از یک فرمول موفق از سوی سامسونگ چندان شگفت‌آور نیست. سخت‌افزار دستگاه قابل اطمینان بوده و فضای ذخیره‌سازی قابل رقابت است و همینطور قابلیت‌های S Pen باید طرفداران خودش را پیدا کند.

فروش این دستگاه از ۳ مهر در بیش از ۱۴۰ کشور در سراسر جهان شروع خواهد شد.