دولت ژاپن به طور تصادفی ایمیل‌های داخلی خود را در Google Groups به اشتراک گذاشت

نوشته مرضیه فلاح 23 تير 1392

یک وزارتخانه ژاپنی پس از اینکه یک حساب Google Groups که جهت مذاکرات پیمان بین‌المللی استفاده می‌شد سهوا روی حالت پیش‌فرض خود قرار گرفته و توسط عموم قابل مشاهده بود، اقدام به تحقیقات داخلی برای جویا شدن دلایل این کار نمود.

oops-100045917-gallery.jpg

یکی از مقامات وزارت محیط زیست این گروه را برای به اشتراک‌گذاری ایمیل‌ها و اسناد مرتبط با مذاکرات ژاپن در طول کنوانسیون میناماتا، در ماه ژانویه برای ایجاد استانداردهای بین‌المللی جهت محدود کردن مصرف بین‌المللی جیوه، ساخته بود. اما این فرد از تنظیمات خصوصی‌سازی پیش‌فرض گوگل استفاده کرد و در نتیجه جستجو، تبادل و مشاهده فایل‌ها از آن پس برای عموم ممکن بوده، هرچند که در حال حاضر اطلاعات موجود برداشته شدند.

Michihiru Oi یکی از مقامات رسمی اظهار داشت: بخش عمده اطلاعاتی که در دسترس قرار گرفته بودند سری نبودند، اما ما در حال تحقیق بر روی جزئیات هستیم.”

Oi ادامه داد این وزارت برای ساخت گروه و به اشتراک‌گذاری اسناد، سیستم مخصوص به خود را دارد، که خارج از ژاپن به دلایلی همچون “اینرنت نامناسب” و یا “محیط بد کاری” همیشه به درستی عمل نمی‌کند.

در اوایل هفته جاری Yomiuri Shimbun که بالاترین تیراژ مطبوعات را در ژاپن دارد گفت که بیش از ۶۰۰۰ مورد شامل اطلاعات تماس شخصی مقامات به صورت عمومی قابل دسترسی بوده است. این روزنامه تحقیقات وسیعی را انجام داده و اظهار داشت دبیرستان‌های ژاپن، سازمان‌های بهداشتی درمانی و حتی احزاب سیاسی نیز پاره‌ای از اطلاعات خصوصی خود را در گروه‌های گوگل در دسترس عموم قرار داده‌اند.

پس از انتشار این اخبار، Nobuteru Ishihara وزیر محیط زیست ژاپن با شتاب دستور داد تا یک گروه حفاظت اطلاعات جدید برای وزارت تشکیل شده و به بررسی موضوع بپردازند.

چارچوب پیمان‌نامه جیوه در ماه ژانویه میلادی مورد موافقت قرار گرفت و نسخه نهایی آن در ماه اکتبر گذشته در ژاپن به امضا رسید. نام این پیمان “میناماتا” و برگرفته از یک شهر ساحلی در ژاپن است؛ شهری که در آن هزاران شهروند در قرن بیستم در اثر فاضلاب حاوی جیوه یک کارخانه محلی دچار مسمومیت شدند.