گزارش IDC از فروش تبلت‌های در پایان سال

رقبای ایپد به دنبال سهم بیشتری از بازار هستند

نوشته علی عظیمی‌پور 12 بهمن 1391

یک ماهی از آغاز سال ۲۰۱۳ می‌گذرد و زمان جمع بندی آن رسیده که چه کسی چه میزان سود کرده است. شرکت تحقیقاتی IDC نیز در همین راستا گزارش خود از فروش تبلت‌ها در سه ماه آخر سال ۲۰۱۲ را ارائه داده است که بدون تعجب همچنان اپل بی‌رقیب است و فروش این شرکت به لطف ایپدهای کوچک و بزرگش بیشتر از رده‌های بعدی یعنی سامسونگ و آمازون بوده است. بر اساس این گزارش در این بازه زمانی چیزی بیشتر از ۵۲ میلیون دستگاه توسط شرکت‌های تولیده کننده به فروش رسیده است که نسبت به فروش ۳۰ میلیونی سال گذشته رشد بسیار مناسبی داشته است. همچنین این میزان به معنای رشد ۷۴ درصدی نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ و رشد ۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته در مدت مشابه است.

tablets_idc_q4_2012.jpg

اپل با معرفی دو تبلت در سال جاری فروش خود را افزایش داد اما در مقایسه با سال گذشته کاهش ۸ درصدی را نیز متحمل شد که شاید در سود اپل تاثیر گذار باشد اما حتی این موضوع نیز باعث جدا کردن این شرکت از صدر فهرست نشد. جدی‌ترین رقیب اپل با وجود رشد ۲۶۳ درصدی سالیانه همچنان با اختلاف زیاد در رده دوم قرار گرفته است. سامسونگ که ۸ میلیون تبلت با ترکیب سیستم‌های عامل اندروید و ویندوز ۸ به فروش رسانده است با ۱۵ درصد از سهم بازار عملکرد مناسبی داشته است.

در این میان دو شرکت بعدی داستانی متفاوت دارند. آمازون با ارائه محصولات جدید توانست فروش خود را افزایش دهد اما با دیدن گزارش مربوط به شرکت ایسوس متوجه خواهیم شد که تبلت نکسوس ۷ گوگل چندان کمکی به این شرکت نکرده است؛ چرا که با وجود رشد بسیار بالا نسبت به سال گذشته سهم این شرکت از بازار در سه ماه چهارم ۵.۸ درصد بوده که این رقم در سه ماه قبل آن، میزان ۷.۸ درصد را نشان می‌دهد. این در حالی بوده است که به گفته IDC فروش نکسوس ۷ بسیار “قوی” به نظر می‌رسیده. Barnes & Noble شاید مثل آمازون نباشد اما به خوبی نیازهای مشتریان را درک کرده و همین هم باعث افزایش فروش این شرکت شده است. بارنز اند نوبل در سه ماهه چهارم پیشرفت بسیار خوبی نسبت به سه ماه قبل داشته و سهم خود را از زیر یک درصد به میزان ۱.۹ درصد رسانده اما این میزان در مقابل سال گذشته ۲۷ درصد افت کرده.

idc_q4_2012.jpg

و اما مایکروسافت و سرفیس یک شکست واقعی بودند. همانطور که در نمودار بالا دیده می‌شود در جدول ارائه شده از سوی IDC این شرکت حتی در لیست مورد نظر هم مشاهده نمی‌شود و با فروش ۹۰۰ هزار تایی نتوانسته است جای خود را در بازار تبلت‌ها محکم کند. هرچند Surface در سه ماه چهارم به طور کامل هم به فروش نمی‌رسیده و به تدریج به بازارهای مختلف راه پیدا می‌کرد، اما به نظر باز هم به سختی می‌توانست وارد ۵ تای اول جدول شود.

جمع بندی پایانی سال به خاطر وجود تعطیلات مختلف و تخفیفات بسیاری که در این مدت برای خرید ایجاد می‌شود بسیار مهم تلقی می‌شود و از همه مهم‌تر، این زمان سودآورترین بخش سال است. این آمار می‌تواند هم نگاهی به کل سال و هم دورنمایی برای پیش‌بینی سال بعد باشد. IDC‌ هم‌چنین پیش‌بینی می‌کند سال ۲۰۱۳ نیز به همین روال پیش برود و اپل همچنان برای اول بودن چندان نگرانی نداشته باشد هرچند که رقیب بسیار قدرتمند و باهوشی در تعقیب آن است. آمازون و ایسوس مطمئنا رقابت بسیار جدی‌تری خواهند داشت و در نهایت مایکروسافت هم تلاش بسیاری خواهد کرد تا به خود را به این فهرست اضافه کند و از سهم بیشتری برخوردار باشد.