آیا اینستاگرام از فیسبوک بزرگتر می‌شود؟

نوشته رضا حموله 29 تير 1392

برنامه محبوب اشتراک گذاری تصاویر،  اینستاگرام، موفق به جذب ۱۰۰ میلیون کاربر در ابتدای امسال شد؛ یعنی سه برابر تعداد کاربران این برنامه تا زمانی که فیسبوک آن را در سال ۲۰۱۲  با قیمت یک میلیارد دلار خریداری کند. حالا سوال این است که آیا با این رشد بی سابقه، اینستاگرام از فیسبوک بزرگتر نخواهد شد؟

facebook-instagram2.jpg

“طبق تعاریف اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، بله، از فیسبوک بزرگتر خواهد شد.” کوین سیستورم، از بنیانگذاران اینستاگرام و مدیر عامل شرکت Fast می‌گوید: “این بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود”

کوین سیستورم نظرات صریح خود را در مورد برخی ویژگی‌های کمپانی‌اش در اولین سال پیوستن به فیسبوک بیان می‌کرد. کلمات او نه تنها نشان از اعتقادی قوی به شکوفایی پتانسیل‌های شرکتش در شبکه‌های اجتماعی بود،  بلکه نمادی بود از توانایی‌های اینستاگرام در خدمت به خانواده بزرگ‌تر خود، فیسبوک.

فیسبوک با حدود ۱.۱ میلیارد کاربر بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است اما نگرانی در مورد کاهش محبوبیت آن به ویژه در میان کاربران جوانتر و رو آوردن آن‌ها به فناوری‌های جدیدتری مثل SnapChat وجود دارد. اما اکنون و با رونمایی از اینستاگرام و موفقیت آن، فیسبوک می‌تواند اطمینان داشته باشد که شرط بندی‌اش روی این استارت آپ نادرست نبوده است. با تمام این تفاسیر اکنون زمانی نیست که سیستروم  و همکارانش به استراحت بپردازند. او می‌گوید: “حالا ما ادامه می‌دهیم تا نرخ رشدمان افزایش یابد، سوال دیگری دارید؟”

شاید این سوال بی ربط باشد که آیا محبوبیت اینستاگرام از فیسبوک بیشتر می‌شود. مهم این است که اینستاگرام می‌تواند نسل جدیدی از کاربران را همچنان علاقمند به سرویس‌های فیسبوک نگه دارد حتا اگر در این میان از امکانات رقبا بهره برد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اینستاگرام در زمینه تعامل موبایلی از توییتر پیشی گرفته است و همچنین به تازگی راه اندازی سرویس ویدئویی اینستاگرام نشان داد که محبوبیت این برنامه به سرعت در حال رشد است و گزارش‌های مختلفی هم از پیشی گرفتن این سرویس از سرویس اشتراک گذاری ویدئوی توییتر به نام “واین” منتشر می‌شود.

همانطور که  رویکرد هر دو شرکتFast  و فیسبوک نشان داده است، آن‌ها به صورت متقاطع برای هر دو سیستم به اصطلاح، گرده افشانی می‌کنند و یک روند جزر و مد را در پیش گرفته‌اند. اما پاسخ سیستروم به پرسشی در مورد اینکه آیا اینستاگرام از فیسبوک بزرگ‌تر خواهد شد جوابی بیشتر دیپلماتیک داشت : “نمی دانم. سوال خوبی است. در واقع هر دوی آن‌ها از نظر اندازه حد و مرزی ندارند، بنابراین ممکن نیست یک روز آن‌ها هم اندازه شوند؟”