کنترل حیات دیجیتال پس از مرگ با گوگل

نوشته آرش زاد 24 فروردين 1392

گوگل روز گذشته ابزاری جدید با عنوان “مدیریت حساب غیرفعال” راه‌اندازی کرد که طراحی شده است تا به کابران امکان ‌دهد پس از فوتشان و یا در هر شرایط دیگری که موجب عدم دسترسی‌شان به حساب‌کاربریشان می‌شود، بتوانند اطلاعات خود را حفاظت و یا پاک کنند.

inactive-account-manager

این ابزار بسیار ساده بوده و همانگونه که انتظارش را دارید کار می‌کند. کاربران می‌توانند یک دوره زمانی ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه یا یک ساله انتخاب کنند که پس از آن حسابشان غیرفعال شود.

برای اطمینان از اینکه چنین اتفاقی سهوا نیفتد، ابزار مدیریت حساب غیرفعال پیش از غیرفعال نمودن حساب کاربر در تاریخ مقرر از طریق ایمیل یا پیامک برای او اخطار می‌فرستد.

بیش از ۱۰ نفر می‌توانند از غیرفعال شدن حساب کاربری مطلع شوند و می‌توان ابزار را به گونه‌ای تنظیم نمود که در صورت غیرفعال شدن، اطلاعات مربوط به گوگل کاربر را جهت ایمنی برای این افراد ارسال کند. افرادی که جهت دریافت یک بخش و یا تمام اطلاعات کاربر انتخاب می‌شوند را می‌توان از این سرویس‌ها انتخاب نمود: +1 ها، بلاگر، لیست تماس، circleهای گوگل پلاس، گوگل درایو، پروفایل‌های گوگل پلاس، صفحات، آلبوم‌های تحت‌وب پیکاسا، گوگل‌ویس و یوتیوب.

پس از اینکه تعیین شد کاربران منتخب قرار است چه اطلاعاتی را نگهداری کنند، می‌توان ابزار مدیریت حساب غیرفعال را به گونه‌ای تنظیم کرد که حساب کاربری و کلیه اطلاعات مرتبط با آن را به‌طور کامل پاک کند.

گوگل این قابلیت را اینگونه توصیف می‌کند: “روشی برای کنترل زندگی دیجیتال پس از مرگ کاربران“. این موقعیتی است که هیچ کداممان دوست نداریم در موردش فکر کنیم، اما در شرایطی که چنین اتفاقی بیفتد این روش راه‌حلی بسیار مطمئن برای حفاظت امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران است.

ابزار مدیریت حساب غیرفعال هم‌اکنون در بخش تنظیمات حساب کاربری گوگل در دسترس است.