گوگل با Project Shield به حفاظت از وب‌سایت‌ها در برابر حملات DDoS کمک می‌کند

نوشته مرضیه فلاح 30 مهر 1392

گوگل امرزو سرویس جدیدی را با نام Project Shield معرفی کرد که به مدیران وب اجازه می‌دهد از  فناوری‌ها و زیرساخت‌های گوگل جهت حفاظت وب‌سایت ها از حملات DDoS (حمله‌ای که در آن هکر با استفاده از چند سیستم آلوده، یک سرور را مورد حمله قرار داده و آن را از دسترس خارج می‌کند) استفاده کنند. استفاده از این پروژه در حال حاضر با ارسال دعوت‌نامه از سوی گوگل امکان‌پذیر است و به گفته گوگل آن‌ها تنها به دنبال “آزمایش کنندگان مورد اعتماد” هستند.

گوگل می‌گوید هدفش دفاع از آزادی بیان در فضای آنلاین است. این شرکت از مدیران سایت‌های مستقل خبری، حقوق بشر و محتوای مربوط به انتخابات دعوت می‌کند تا روی این سایت فرم پر کرده و به جمع آزمایش کنندگان بپیوندند.

اگر شرایط شما با این معیارها مطابقت دارد لازم است یک آدرس ایمیل، آدرس وب‌سایت، میانگین درخواست‌هایی که در هر ثانیه دارید و نوع محتوای وب‌سایت‌تان را ارائه نمایید.

همانطور که انتظارش می‌رود، گوگل در یوتیوب ویدئویی قرار داده است که Project Shield را با کمی جزئیات بیشتر توضیح می‌دهد. این پروژه در حال حاضر فناوری‌های کاهشی DDoS خود و همین‌طور سرویس Page Speed را با هم ترکیب کرده است.

از آنجا که Project Shield به سرویس پیج اسپید که به صورت رایگان ارائه می‌شود متکی است، این سرویس هم فعلا رایگان است. با این وجود، گوگل اشاره می‌کند که هزینه‌دار شدن PPS در آینده ممکن است روی Project Shield نیز تاثیر بگذارد، البته همه کاربران ۳ روز پیش از هرگونه تغییر وضعیت قیمت اطلاع‌رسانی می شوند. گفته می‌‌‌شود گوگل امیدوار است در آینده این سرویس را با قیمتی کمتر یا بدون هزینه به خیریه‌ها و مراکز خدمت‌رسانی رایگان، ارائه کند.

گوگل می‌گوید Project Shield هم‌اکنون از سوی شماری از آزمایش‌کنندگان معتمد در حال استفاده است. این آزمایش کنندگان شامل سایت‌هایی مانند شبکه خبری اجتماعی فارسی زبان بالاترین، سرویس نظارت بر انتخابات در کنیا هستند.