کنفرانس روز پنج‌شنبه فیسبوک

مراسمی به صرف قهوه و یک محصول جدید

نوشته علی عظیمی‌پور 30 خرداد 1392

حتما می‌دانید که شرکت فیسبوک با ارسال دعوتنامه‌ای به وبلاگ‌نویسان و اصحاب رسانه، آن‌ها را به مراسمی در روز پنج شنبه دعوت کرده تا از محصولی جدید رونمایی کند. در این دعوتنامه هیچ توضیحی نسبت به مراسم داده نشده و تنها جمله “تیم کوچکی بر روی ایده بزرگ کار می‌کنند. به ما بپیوندید برای صرف قهوه و معرفی یک محصول جدید.” بر روی آن نوشته شده. مطمئنا از این جمله هیچ چیزی دریافت نمی‌شود اما طبق معمول اخبار فناوری هیچ وقت مانند راز نگهداری نمی‌شوند و حداقل شایعه‌هایی درباره آن‌ها گفته می‌شود.

facebook-sign-89.jpg

بیشتر وبلاگ‌های فناوری بر این باور هستند که امروز فیسبوک تصمیم دارد تا سرویس ویدئویی را بر روی اینستاگرم راه‌اندازی کند و رقیب جدیدی را برای سرویس Vine توییتر به کاربران معرفی کند. گفته شده است که احتمالا این سرویس اجازه ضبط ویدئوهای ۵ تا ۱۰ ثانیه‌ای را به کاربران می‌دهد. مطمئنا این اولین رونمایی از یک سرویس مرتبط به سرویس اینستاگرم توسط فیسبوک خواهد بود. در ماه های اخیر سرویس Vine توییتر حتی با داشتن مشکلات اخلاقی هم یکی از پر استفاده‌ترین سرویس‌های این شبکه بوده و حتی تعداد ویدئوهای منتشر شده در توییتر بیشتر از تعداد عکس‌هایی است که به وسیله اینستاگرام در توییتر به اشتراک گذاشته شده است.

در تاریخ اول جولای گوگل به عمر یکی از بهترین سرویس‌های خود پایان خواهد داد و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری حتی منتظر یک سرویس RSS خوان نیز باشند. در واقع فیسبوک می‌تواند از این سرویس برای جذب هرچه بیشتر کاربران به سمت خود استفاده کند،‌ همانطور که بسیاری از سرویس‌های نه چندان نام آشنا در این چند وقت به طور اجباری محبوب شده‌اند،‌ فیسبوک هم می‌تواند بسیاری از کاربران گوگل ریدر را به خود جذب کند و بعد از مدتی این کاربران به پای ثابت فیسبوک تبدیل شوند. البته این تحت شرایطی است که فیسبوک این سرویس را به مانند ریدر ارائه دهد و از نوآوری‌های نه چندان جذاب فیسبوکی هم خبری نباشد.

آخرین و احتمالا ضعیف‌ترین شایعه هم ارائه سرویس وای‌فای فیسبوک است که مدتی است در اطراف شرکت فیسبوک باب شده است. این امکان به کاربران اجازه می‌د‌هد تا از اینترنت استفاده کنند به شرطی که Check-In‌ خود را به وسیله فیسبوک به ثبت برسانند و در واقع اطلاعات خود را در اختیار فیسبوک قرار دهند. سرویس وای‌فای فیسبوک از این بابت در بین شایعات قرار گرفته است که تنها تیم کوچکی از فیسبوک بر روی آن تمرکز کرده است.

با همه این تفاصیر مهم نیست که در مراسم امروز چه محصول یا سرویسی ارائه شود، مهم استقبال کاربرانی است که می‌خواهند از آن استفاده کنند و تجربه تلخ فیسبوک در ارائه نرم‌افزار Home‌ بر روی سیستم عامل اندروید نشان می‌دهد که فیسبوک بهتر است تا دقت بیشتری را در ارائه سرویس‌‌های خود اعمال کند.