فیسبوک اینستاگرام را با قیمت ۱ میلیارد دلار خرید

نوشته آرش زاد 21 فروردين 1391

شاید بتوان در دنیای وب، ماه آوریل ۲۰۱۲ را به‌عنوان ماه اینستاگرام نام‌گذاری کرد. شرکتی که پس از عرضه نسخه اندرویدی و ایجاد سر و صدای زیاد از طرف کاربران هر دو گروه آیفون و اندروید، حالا بار دیگر خبر بزرگ‌تری را منتشر کرد. بر اساس مطلب منتشر شده در وبلاگ اینستاگرام و نیز متنی که مارک زاکربرگ در صفحه شخصی خود به‌اشتراک گذاشت، فیسبوک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس اینستاگرام را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

Facebook scoops up Instagram

این بزرگ‌ترین خریدی است که فیسبوک تابحال با چنین قیمت و ابعادی انجام می‌دهد. مدیر فیسبوک ضمن اشاره به این موضوع، ادغام دو شبکه را اتفاقی خوشایند برای کاربران آن می‌داند.

از آن‌طرف، موسسین اینستاگرام نیز در وبلاگ خود با عنوان این موضوع که قرار نیست این شبکه از ساختار فعلی خارج شود، نوید اتفاقات بهتری از نظر امکانات و سیاست‌های جدید را به کاربران خود دادند.

اما نکته قابل اشاره درباره خریدهای پیشین فیسبوک، از کار افتادن سرویس‌هایی است که این شرکت آن‌ها را در اوج فعالیت صاحب می‌شود. نمونه بارز این موضوع را می‌توان خرید شبکه فرندفید از طرف فیسبوک دانست. عده‌ای عقیده دارند که با این خرید، فرصت مناسبی برای خودنمایی اپلیکیشن‌های جدید دیگری نظیر Mobli و Path پیدا می‌شود و امکان ایجاد سکون در اینستاگرام وجود دارد.

باید منتظر ماند و دید که آیا سیاست‌های همیشگی فیسبوک می‌تواند اینستاگرام را نیز به سرنوشت دیگر سرویس‌های خریداری شده تبدیل کند یا این‌که می‌توان این‌بار شاهد اتفاقات بهتری بود؟