اپسون بیستمین سالگرد اختراع فناوری مایکرو پیزو را جشن گرفت

نوشته آرش زاد 26 اسفند 1391

کمپانی اپسون بیستمین سالگرد ایجاد فناوری مایکرو پیزو را با معرفی چند چاپگر جدید از سری L در چند کشور‌ آسیایی جشن گرفت. این در حالی است که تا قبل از این، سه مدل از چاپگر های سری L اپسون با نام‌های L100، L200 و L800 در ایران معرفی شده بودند.

Epson

فناوری مایکرو پیزو که در سال ۱۹۹۰ به ثبت و در سال ۱۹۹۳ به بهره برداری رسید، روشی نوین و متفاوت برای پرتاب جوهر به روی کاغذ، در چاپگرهای جوهر افشان بود. این فناوری توسط کمپانی اپسون به وجود آمده و هم اکنون در تمامی چاپگرهای جوهر افشان این کمپانی به کار گرفته شده است.

عملکرد این فناوری انحصاری از دیگر روش‌های حرارتی پرتاب جوهر متفاوت است، به طوری که به کلام ساده؛ القای پالس‌های الکتریکی به موادی مانند کریستال و سرامیک (که خاصیت پیزو الکتریکی دارند)، آن‌ها وادار به خم شدن به سمت عقب و جلو می‌کند. جنبش این مواد در نوک نازل، باعث هدایت و پرتاب جوهر به بیرون از نازل می‌شود. این پروسه در ابعاد مایکرو صورت می‌گیرد و دقت بسیار بالایی دارد. از همین رو، دقت وسرعت نقش بندی جوهر روی کاغذ به طور چشم گیری افزایش می‌یابد. همچنین حذف حرارت از پروسه چاپ، باعث طول عمر چاپگر و سازگاری با انواع جوهر ها می‌شود.