تغییر نام و معرفی محصولات جدید نیز تاثیری نداشت

سهام بلک بری همچنان در حال سقوط

نوشته علی عظیمی‌پور 14 بهمن 1391

همانطور که در گزارش کاملی از کنفرانس RIM یا همان BlackBerry خواندید، این شرکت سیستم عامل و دو تلفن همراه جدید خود را معرفی کرد. معمولا شرکت‌های بزرگ بعد از چنین مراسم‌هایی منتظر اخبار خوش و امیدوار کننده هستند اما به نظر در بازار سهام اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است. با نگاهی به آمار فروش سهام Research In Motion می‌توان فهمید که نه تنها در روز قبل از ارائه این محصولات سقوط سهام گریبان‌گیر این شرکت بوده، بلکه بعد از ارائه محصولات جدید هم این موضوع همچنان ادامه دارد.

blackberry-event-3.jpg

شاید علت اصلی این موضوع تاخیر بسیار زیاد در ارائه محصولات جدید باشد. هر چند که این محصولات در سه کشور کانادا،‌ انگلیس و امارات ارائه خواهند شد اما ارائه Z10 آن هم در ماه مارچ برای آمریکایی‌ها، به نظر سهامداران، کمی دیر می‌آید. نارضایتی افزایش پیدا خواهد کرد وقتی بدانیم Q10 حتی از برادر تمام لمسی خود هم دیرتر به بازار آمریکا خواهد آمد. مطمئنا تمام علت زمان ارائه و نحوه آن نیست اما مطمئنا تاثیر به سزایی در نگاه سهامداران خواهد داشت.

بلک‌بری مطمئنا سه چالش عمده و اساسی برای آینده خود در پیش خواهد داشت. اول باید تمام مشتریان وفادار خود را به طور کامل راضی نگه دارد. دوم نگاه علاقمندان به اندروید و iOS را به خود معطوف کند و از همه مهم‌تر بتواند اپلیکیشن‌های بیشتری برای پلتفرم خود تولید کند. رقم ۷۰ هزار اپلیکیشن ممکن است برای شروع مناسب باشد و حتی بسیار فوق العاده به نظر برسد اما بلک‌بری ماه‌ها دیرتر به بازاری که اپل و گوگل آن را تصاحب کرده‌اند رسیده. در واقع این نبردی نابرابر است که اپل به تنهایی در یک سوی میدان با ۸۰۰ هزار اپلیکیشن خود ایستاده. برای این کار بلک‌بری باید برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان را راضی نگهدارد و پول مناسبی برای آن‌ها در نظر گیرد تا به برنامه‌های بیشتر برای سیستم عامل خود دست یابد.

این‌ها تنها بخشی از چالش‌های بیرونی این شرکت هستند؛ چرا که در تلفن‌های همراه معرفی شده نیز مشکلاتی وجود دارد که باید به مرور زمان و گزارش جمع شده از کاربران برطرف شود. به عنوان مثال بعضی از موضوعات کاربری که در دو پلتفرم رقیب وجود دارد در سیستم عامل BB10 این شرکت دیده نشده که البته بلک‌بری تصمیم در برطرف سازی آن خواهد داشت. از همه مهم‌تر نداشتن سرویس ابری مانند شرکت‌های بزرگ دیگر است که خود برگ برنده‌ای برای آن‌ها است. در بررسی وبلاگ W&J باتری این تلفن‌های همراه کمی ضعیف توصیف می‌شود و یا مشکلاتی از این دست که مطمئنا در تمام تلفن‌های نوظهور وجود دارند.

به هر حال هنوز این تلفن‌های هوشمند در بازار ارائه نشده‌اند و نمی‌توان نظر دقیق و محکمی در رابطه با این محصولات داشت. اما با توجه به بازخوردهای مثبتی که در وبلاگ‌های فناوری دیده می‌شود می‌‌توان پیش بینی کرد که وضعیت سهام بلک بری اندکی بهبود پیدا کند و سهم بلک‌بری از ۴.۶ بازار تلفن‌های همراه ارتقا یابد.