میانگین حجم صفحات وب ۱ مگابایت است

نوشته آرش زاد 05 دي 1390

حجم صفحات تولید شده وب از بدو ایجاد تا کنون همواره رشد صعودی داشته است. تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که همه روزه در صفحات مختلف وب شاهد تجربه آن‌ها هستیم، همگی به سایز صفحات اضافه کرده‌اند. استفاده از HTML5، تصاویر بزرگ‌تر، اسکریپت‌های مربوط به تبلیغات و محتوای جاوا اسکریت، همگی از جمله دلایل افزایش حجم صفحات امروزی وب هستند.

page-sezi-2011-1.jpg

در سال ۱۹۹۵، میانگین حجم صفحات وب، حدود ۱۴.۱ کیلوبایت بود اما حالا، و طبق آماری که HTTP Archive آن‌را ارائه کرده است، میانگین حجم صفحات وب، به چیزی حدود ۱ مگابایت (۹۶۵ کیلوبایت) می‌رسد. این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. حجم صفحات در سال قبل به‌طور میانگین، ۷۲۶ کیلوبایت بوده است.

page-sezi-2011-2.jpg

این آمار و ارقام را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد. به‌طور مثال، بارگزاری یک صفحه ۱ مگابایتی را با اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی ایران در نظر بگیرید که کاربر مجبور است بیش از ۱ دقیقه برای مشاهده هر صفحه زمان بگذارد! از طرفی، این موضوع به اهمیت مدیران وب‌سایت‌ها برای توجه به ایجاد نسخه‌های موبایل برای سایت‌های خود اشاره می‌کند. نسخه‌های مخصوصی که نه‌تنها برای صفحات کوچک‌تر بهینه شده باشند، بلکه حجم صحفه تولیدی را نیز کاهش دهند.

هرچند که ممکن است این آمار در مقایسه با وب فارسی بسیار فاصله داشته باشد اما مشاهده یک صفحه در وب از طرف یک کاربر معمول، موضوعی نیست که ارتباطی به منطقه جغرافیایی شخص داشته باشد و طبیعتا مهم‌ترین نکته در این بین، سرعت اینترنتی است که او را به این دنیای پر حجم اطلاعاتی متصل کرده است. به‌نظر شما یک کاربر ایرانی برای دیدن یک صفحه ۱ مگابایتی در کم‌تر از چند ثانیه چقدر فاصله زمانی دارد؟!