نسخه پیش‌نمایش ویندوز 8 زیر ذره‌بین وبلاگینا: بخش دوم

منتخب نوشته آراد حقی 04 مهر 1390

در بخش اول این مقاله، به بررسی ظاهر جدید ویندوز 8، منوی استارت، امکان جستجو در بخش‌های مختلف و توضیحاتی در این زمینه‌ها پرداختیم. این بخش دوم از بررسی تجربی ویندوز 8 از نگاه وبلاگینا است که در آن، قسمت‌های مختلف کنترل پنل، برنامه‌های نسل جدید و منوهای ریبون را مورد بازبینی قرار می‌دهیم.

Win8DevPre_ControlPanel.jpg

کنترل پنل در سایزها و طرح‌های مختلف!

در این نسخه با دو کنترل‌پنل متفاوت روبرو هستیم. یک کنترل پنل جدید از طریق مترو قابل دسترسی است که ظاهری کاملا گرافیکی دارد، گزینه‌های آن محدودتر است و بیشتر آن‌ها مربوط به مواردی است که در تبلت‌ها کاربرد دارند. هرچند باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر گزینه‌های مطرح شده در این کنترل‌پنل برای کاربران عادی و یا کاربردهای روزمره بسیار مناسب به نظر می‌رسند و به ظرافت خاصی انتخاب شده‌اند و در موارد بسیار نادری نیاز به مراجعه به کنترل‌پنل اصلی پیدا خواهید کرد.

استفاده از این کنترل‌پنل نیاز به دانش خاصی ندارد و هر کاربری می‌تواند براحتی با آن ارتباط برقرار نماید. با استفاده از این کنترل‌پنل می‌توانید براحتی کاربران را مدیریت نمایید، تنظیمات ارتباطی و شبکه خود را انجام دهید، شبکه‌های کوچک خود را راه اندازی و Sync کردن فایل‌ها را پیکربندی نمایید، قطعات جانبی را مدیریت کنید و تنظیمات حریم خصوصی خود را پیکربندی نمایید. آیا یک کاربر عادی استفاده بیشتری از کنترل‌پنل دارد؟ با تمام این توصیف‌ها، کنترل‌پنل سابق به قوت خود باقی است و می‌توانید نیازهای خود را از بین صدها منوی آن بیرون بکشید.

از جمله دیگر گزینه‌های موجود در کنترل پنل جدید می‌توان به مدیریت Notification ها اشاره کرد. Notification ها در ویندوز 8 مانند ویندوز فون 7 ارائه می‌شوند و پیغام مورد نظر از طریق یک کادر در بالای صفحه ارائه می‌شوند اما تغییری که در ویندوز 8 نسبت به ویندوز فون 7 صورت گرفته، توانایی مدیریت Notification ها است. (تا زمان نگارش این مقاله ویندوز فون 7 قابلیت مدیریت Notification ها را ندارد.)

برنامه‌های نسل جدید

یکی از مزایای ویندوز 8 توانایی اجرای برنامه‌های نسل پیشین ویندوز است و این قابلیت یکی از دلایلی است که به نظر می‌رسد ویندوز 8 بر روی تبلت‌ها رقیبی جدی برای اندروید و iOS باشد. می‌توانید برنامه‌های پیشین خود را نصب کنید و در صورت تمایل آیکون آن‌ها را به مترو پین نمایید. در نهایت به هر نحوی که بتوانید برنامه را اجرا کنید، ویندوز شما را به رابط گرافیکی دوم هدایت می‌کند و شاهد اجرا شدن برنامه‌ها به روال گذشته و در قالب یک پنجره جدید خواهید بود. اما برنامه های نسل جدیدی نیز به این ویندوز قدم گذاشته‌اند، برنامه‌هایی که خیلی پیچیده نیستند، کارایی ساده‌ای دارند و قابل برنامه نویسی تحت HTML5 و JavaScript هستند. مسلما این موضوع می‌تواند برای برنامه‌نویسان وب خبر خوبی باشد. برنامه نویسی ویندوز تحت HTML و Javascript! هرچند استفاده از این تکنولوژی‌ها برای تمامی برنامه‌های تحت مترو مناسب نیست، اما این خبر می‌تواند دریچه‌ای جدید برای برنامه‌نویسان تحت وب به ویندوز باز نماید. برنامه‌نویس‌های تحت ویندوز نیز می‌توانند از تکنولوژی‌های قدرتمند سابق مانند ، Visual Basic، Silverlight، WPF و … استفاده نمایند.

Win8DevPre_Weather.jpg

برنامه‌های نسل جدید بر خلاف روال گذشته در پنجره اجرا نمی‌شوند و به صورت تمام صفحه اجرا می‌شوند‌، دکمه‌ای برای بستن آن‌ها وجود ندارد و برای خروج از آن‌ها باید دکمه ویندوز را فشار دهید تا به ظاهر مترو بازگردید.

با بررسی‌هایی که بر روی Task Manager انجام دادیم، مشخص شد ویندوز، خود مدیریت این برنامه‌ها را در دست گرفته و منابع مرتبط به آن‌ها را به‌خوبی مدیریت می‌نماید. بعد از خروج از این نرم‌افزارها، این برنامه‌ها در Task Manager به صورت Suspended (در حال تعلیق) علامت‌گذاری می‌شوند. بنابراین آن‌ها می‌توانند وضعیت خود را حفظ نمایند. به نظر می‌رسد برنامه‌های نسل جدید بیشتر مناسب تبلت‌ها باشند و برنامه‌های کاربردی‌تر مانند گذشته در حالت پنجره‌ای اجرا شوند.

خبر خوب دیگر برای برنامه‌نویسان این است که با تغییر تنها یک خط کد در برنامه‌های تحت مترو می‌توانید آن‌ها را برای ویندوز فون 7 آماده سازید. از طرفی دیگر برای تبدیل برنامه‌های قدیمی‌تر به برنامه‌های تحت مترو تنها نیاز به تغییراتی جزئی در کد خود دارید و با صرف چند دقیقه می‌توانید آن‌ها را برای ویندوز 8 آماده سازید.

تصاویری نمونه از یک برنامه نسل جدید مترو با نام Socialite را در ادامه مشاهده خواهید کرد. این برنامه یک برنامه کاربردی کار با شبکه‌های احتماعی است که حاصل اتصال آن به یک حساب کاربری فیس‌بوک در تصاویر زیر نمایش داده شده است.

Win8DevPre_Socialite_1.jpg Win8DevPre_Socialite_3.jpg

ریبون در لغتنامه ویندوز: دوست داشتن تبلت‌ها

ریبون‌ها برای اولین بار در مایکروسافت آفیس معرفی شدند. شخصا علاقه زیادی به ریبون‌ها نداشته‌ام اما باید اعتراف کرد که ریبون‌ها در این نسخه بسیار ماهرانه پیاده‌سازی شده‌اند و نمی‌توان براحتی از آن‌ها چشم پوشی کرد. منوهای پیشین با منوهای ریبون جایگزین شده‌اند و با این جایگزینی، مایکروسافت بلندترین قدم را برای سازگاری سیستم‌عاملش با تبلت‌ها برداشته است.

Win8DevPre_Ribbon.jpg

تمامی گزینه‌ها به خوبی در اختیارتان است. گزینه‌های مهم‌تر و کاربردی‌تر با ظاهر و شمایلی بزرگ‌تر در ریبون‌ها چیده شده‌اند و گزینه‌هایی که دارای اهمیت کمتری هستند کوچک‌تر نمایش داده می‌شوند. مسلما کار با ریبون‌ها برای کاربران کامیپوترهای شخصی نیز بسیار جذاب و راحت خواهد بود. ریبون‌ها ساختار قبلی خود را حفظ کرده‌اند و در برخی موارد گزینه‌هایی به آن‌ها اضافه می‌شود. منوهای جذاب و جدیدی مانند Copy Path (کپی کردن مسیر پوشه جاری) نیز به ریبون Windows Explorer اضافه شده‌اند که نام بردن از آن‌ها خارج از حوصله این مقاله است.