تبلیغات سامسونگ یا تبلیغات اپل، چه کسی دیگری را مسخره می‌کند؟

منتخب نوشته آرش زاد 19 بهمن 1390

این روزها اگر سری به ویدیوهای تبلیغاتی گجت‌ها زده باشید، حتما یکی از چندین آگهی سامسونگ را برای گوشی‌های گلکسی اس۲ و یا گلکسی‌نوت دیده‌اید. ویدیوهایی که این شرکت با به‌نمایش گذاشتن صف منتظران آیفون، سعی در دست انداختن آن‌ها به شکلی جالب و با چاشنی خنده و شیطنت را دارد و طبیعتا در این بین، واکنش طرفداران اپل به این آگهی‌ها آنقدرها هم جالب نیست!

samsung-apple-commercial-1.jpg

موضوعی که پس از انتشار اولین سری از این ویدیوها توسط علاقه‌مندان اپل مطرح شد و اغلب در نظرات سایت‌ها و وبلاگ‌های فناوری به ثبت رسید، بحث مورد تمسخر قرار دادن اپل به‌شکلی آشکار از سوی سامسونگ بود. خیلی‌ها «کره‌ای» بودن سامسونگ را دلیلی برای ساخت این‌شکل از تبلیغات در مقایسه با اپل آمریکایی عنوان کردند و تفاوت شرکت‌های شرقی و غربی را دلیل این موضوع دانستند و خیلی‌ها، دلایل مختلف دیگری را برای این مورد مطرح کردند. اما شاید نگاهی دقیق‌تر به تبلیغات اخیر سامسونگ و تبلیغات قبلی اپل در برابر رقیبان خود و همچنین آگهی‌های مشابه سایر شرکت‌ها، مسائل جالب دیگری را مطرح کند.

تبلیغ ویدیویی ۱۹۸۴ اپل

ریدلی اسکات، کارگران مشهور هالیودی در اواخر سال ۱۹۸۳ مشغول ساختن تبلیغی ویدیویی به‌سفارش اپل برای کامپیوتر Mac می‌شود. ویدیویی که اپل در سوپر بول ۱۹۸۴ به‌نمایش می‌گذارد تا آن‌را به یکی از موفق‌ترین آگهی‌های تاریخ جهان تبدیل نماید.

samsung-apple-commercial-2.jpg

مضمون این آگهی برگرفته از کتاب مشهور جرج اورول با همین نام است. اپل با ساخت این آگهی گران‌قیمت که نمایش آن در مسابقات سوپر بول نیز همراه با حواشی زیادی بود، قصد داشت تا طعنه‌ای به شرکت بزرگ IBM و سیستم بسته آن‌ها در آن‌زمان بزند. البته این اولین باری نبود که اپل این‌گونه به سمت آی‌بی‌ام هجوم برده بود. استیو جابز به‌طور مکرر این کار را در سخنرانی‌ها و گفتگوهای خود با روزنامه‌ها و مجلات انجام می‌داد.

چند ماه پیش از نمایش این ویدیو، جابز در مراسم معرفی این آگهی نیز سخنرانی ویژه‌ای را در این خصوص انجام داد که در آن به بخشی از تاریخچه ساخت کامپیوترهای شخصی توسط IBM نیز پرداخت. این سخنرانی جالب را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید.

اپل علیه مایکروسافت

از IBM که بگذریم، به یکی دیگر از غول‌های بزرگ دنیای تکنولوژی می‌رسیم؛ جایی که اپل بارها و بارها آن‌را با تبلیغات مختلف خود زیر سوال برده است. مایکروسافت با داشتن سیستم‌عامل ویندوز، به دفعات از طرف آگهی‌های خنده‌دار اپل مورد تمسخر واقع شده است. شاید خیلی‌ها ندانند که اپل نه یک آگهی و نه دو آگهی، بلکه ۶۶ آگهی ویدیویی مختلف را طی یک برنامه ۴ ساله تبلیغاتی علیه ویندوز مایکروسافت تولید و منتشر کرد! این سری ویدیوهای اپل که با نام Get a Mac معروف شده بودند، فضایی بسیار ساده داشتند که اولین آن‌ها در ماه می ۲۰۰۶ منتشر شد و نمایش قسمت‌های مختلف آن تا اکتبر ۲۰۰۹ ادامه پیدا کرد.

samsung-apple-commercial-3.jpg

در این ویدیوها، John Hodgman نقش یک کامپیوتر ویندوزی را بازی می‌کرد که ظاهری چاق داشت و Justin Long نیز خود را یک مک معرفی می‌نمود که شبیه به افراد نرمال و جوان جامعه به‌نظر می‌رسید. موضوع هر کدام از آگهی‌ها به یکی از ضعف‌های ویندوز و یا امکانات مک اشاره داشت که به طرز بسیار جالبی از سوی بازیگران آن‌ها بیان می‌شد. کلیه این ۶۶ آگهی را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید.

مایکروسافت علیه اپل

طبیعی است که در بازار تبلیغات، رقبا ساکت نمی‌نشینند! مایکروسافت در اواخر سال ۲۰۰۸، شیوه تقریبا مشابهی را برای معرفی ویندوز خود به کار برد؛ کمپینی که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای این شرکت هزینه برداشت. مایکروسافت نام سری تبلیغات خود را I’m a PC گذاشت تا پاسخی در برابر حمله‌های Get a Mac اپل باشد.

samsung-apple-commercial-4.jpg

این ویدیوها، افراد مختلفی (از جمله خود بیل گیتس) را نشان می‌داد که اعلام می‌کردند برای کارهای مختلف خود از ویندوز استفاده می‌کنند. مایکروسافت به کمک این تبلیغات توانست تا حدودی جو مخالفی که توسط اپل علیه محصولش ایجاد شده بود را از میان ببرد.

البته این شرکت پس از این ماجرا، چند بار دیگر نیز ویدیوهای تبلیغاتی‌ای را علیه اپل تولید کرد که یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها، آگهی مربوط به سفر یک کامپیوتر ویندوز به همراه یک کامپیوتر مک در هواپیماست که در آن، عدم امکان نمایش بلوری توسط مک، از طرف مایکروسافت دست‌مایه قرار داده می‌شود. این ویدیوها را می‌توانید از این‌جا و این‌جا مشاهده کنید.

شرکت‌های دیگر علیه اپل

motoxoom-1984.jpg

حدود یک سال پیش، موتورولا برای معرفی تبلت زوم خود، دقیقا شبیه به اپل رفتار کرد. این شرکت ویدیویی را در مسابقات سوپر بول سال قبل به‌نمایش گذاشت که در آن، کاربران تسخیر شده اپل را در فضای سال ۱۹۸۴ به‌تصویر می‌کشید. در واقع چرخه کاربری و شرکت‌های جامع بر بازار، از سال ۱۹۸۴ با حاکمیت IBM به سال ۲۰۱۱ و سیاست‌های بسته اپل رسیده بود تا موتورولا با کنایه به این موضوع و کاربران مسخ شده اپل، آگهی خود را تولید کند.

samsung-apple-commercial-5.jpg

در کنار موتورولا، برندهای مختلف دیگری نیز آگهی‌های متفاوتی را علیه محصولات اپل تولید و منتشر کرده‌اند. یکی از آن‌ها که خیلی کوتاه و جالب است، مربوط به تبلیغ بلک‌بری می‌شود؛ شاه‌توتی که به قلب یک سیب شلیک می‌گردد!

سامسونگ علیه اپل

سایت ZDNet زمانی که در نوامبر گذشته اولین آگهی سامسونگ علیه اپل منتشر شد، برداشت جالبی را از موضوع کرد. Larry Dignan سردبیر این سایت در مطلب خود عنوان کرد که “سامسونگ دقیقا کاری را با اپل می‌کند که اپل چند سال پیش با مایکروسافت انجام داد؛ رقیب خود را طوری نشان دهید که جالب به‌نظر نرسد!”


با توجه به مطالب اشاره شده در بالا، می‌توان به چند نتیجه مختلف رسید. اول از همه این‌که ساخت تبلیغاتی این‌چنینی موضوع بسیار رایجی در بین شرکت‌های مختلف و کمپانی‌های سازنده تبلیغات است و از خود اپل با تجربه چندین ساله برای مسخره کردن دیگر شرکت‌ها گرفته تا مایکروسافت، سامسونگ، موتورولا و غیره، همگی به نوعی دست به ساخت این نوع آگهی‌ها در رسانه‌های مختلفی زده‌اند.

samsung-apple-commercial-6.jpg

نکته دوم این‌که کلیه ویدیوهای اخیر مربوط به آگهی‌های سامسونگ با موضوعیت کاربران اپل، توسط نماینده آمریکای این شرکت ساخته می‌شود و تقریبا همه مراحل ایده و اجرای آن به کمک شرکت‌ها و افراد فعال در آن کشور تهیه می‌گردد. به‌عنوان مثال، تبلیغ اخیر این شرکت برای گلکسی‌نوت توسط گروهی از افراد و چهره‌های مشهور آمریکایی و اروپایی ساخته و آماده شده است.

استراتژی تبلیغاتی شرکت‌ها، همواره با توجه به تولیدات و وضعیت آن‌ها در بازار رقابت با کمپانی‌های رقیب، تغییر می‌کند. شاید چندان بیراه نباشد که بگوییم سامسونگ با هوشمندی در حال اجرای استراتژی‌های مارکتینگ اپل در مقابل شرکت خودش است. کلیه ویدیوهای ساخته شده سامسونگ علیه اپل، برای بازار آمریکا و مشتریان این کشور تهیه شده‌اند و به‌نظر می‌رسد، انتخاب این شیوه با توجه به موفقیت اپل در اجرای کارهای گذشته خود در این زمینه و نیز آشنایی مردم این کشور با چنین موضوعی، نتیجه مناسبی برای سامسونگ داشته که باعث شده است نمایندگان آمریکایی این شرکت، چنین سیاستی را برای تبلیغات محصولات خود در پیش بگیرند.

موضوع اصلی در این‌جا، مسخره کردن شرکت رقیب نیست بلکه موضوع، یافتن بهترین شیوه (با توجه به بازار مخاطبین) برای نشان دادن ویژگی‌های مثبت محصولاتی است که تولید می‌کنید. اپل در زمان مناسب به دفعات از این استراتژی استفاده کرد و حالا سامسونگ در حال اجرای این سیاست است و مطمئنا این رویه همواره ادامه خواهد داشت؛ این‌طور فکر نمی‌کنید؟