شماره یکم سلام دنیا: ماهنامه تخصصی نرم‌افزارهای آزاد

نوشته سعید چوبانی 14 مهر 1393

سلام دنیا ماهنامه تخصصی در حوزه نرم‌افزارهای آزاد است که از دل جامعه متن‌باز کشور بیرون آمده، ماهنامه‌ای که نه تنها مسئولیت نشر و تولید محتوا و دیگر زحمت‌هایش بر عهده خود جامعه متن‌باز است بلکه قطره قطره سرمایه‌گذاری انجام شده روی آن هم توسط خود اعضای این جامعه صورت گرفته است. 

برای بسیاری از ما باورپذیر نبود که مبلغی بیشتر از ۲۴ میلیون تومان برای انتشار مجله‌ای که هنوز حتی یک شماره از آن منتشر نشده بود جمع‌آوری شود و در نهایت معامله‌ای برنده/برنده برای همه ایجاد کند. مدلی از تجارت که به ندرت بر روی وب ما و (حتی جامعه ما) قابل مشاهده است. 

cover[1].jpeg

ماه قبل شماره صفرم از مجله منتشر شد تا نظر کاربران را درباره خود محک بزند و حال شماره یکم این مجله منتشر شده است. 

این شماره به موضوع مهاجرت به نرم‌افزارهای متن‌باز و آزاد اختصاص دارد و پرونده ویژه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف آن جمع‌آوری شده است. در ابتدا از باید‌ها و نبایدهای مهاجرت می‌خوانید، این‌که برای مهاجرت به نرم‌افزارهای متن‌باز با چه مشکلاتی روبرو هستیم. بعد از آن گفتگویی با مدیر مرکز به کارگیری نرم‌افزارهای متن‌باز می‌خوانید که حاوی مطالب بسیار مهمی از برخورد دولت با مسأله مهاجرت و برنامه‌های پیش‌رو است. در ادامه با یک راهنمای بسیار ساده برای نصب اوبونتو در کنار ویندوز مواجه می‌شوید که قصد دارد شما را در اولین قدم برای مهاجرت همراهی کند. اگر دوست ندارید فعلاً به سیستم‌عامل دیگری مهاجرت کنید می‌توان یک قدم محتاطانه بردارید و به سمت استفاده از نرم‌افزارهای متن‌بازی بروید که می‌توان آن‌ها را روی سیستم‌عامل‌های مختلفی نصب کرد. در بخش بعد یک راهنمای کامل برای انتخاب سیستم‌عامل مناسب تدوین شده است که با آن می‌توانید متناسب با نیازهایتان سیستم‌عامل‌تان را انتخاب کنید. در انتهای پرونده هم نگاهی می‌اندازیم به فرآیند مهاجرت در کشورهای دیگر و مشکلاتی که دیگر نقاط دنیا با آن دست و پنجه نرم کردند.

در بخش معرفی ابتدا گفتگویی می‌خوانید از نایب رئیس مهندسی موبایل موزیلا که با جزئیات بسیاری سیستم‌عامل فایرفاکس را توضیح می‌دهد و از آینده این پروژه بنیاد موزیلا می‌گوید. در ادامه با نرم‌افزار آمار گیری R، نرم‌افزار رایانش ابری اوپن استک و دیواره آتش Pfsense آشنا می‌شوید.

در بخش جامعه کاربری از دنیس ریچی خالق زبان برنامه‌نویسی سی و از چگونگی فروش نرم‌افزارهای آزاد می‌خوانید. در ادامه گزارشی از زندگی حمیدرضا ابوالخیر یکی از کاربران لینوکس می‌خوانید و متوجه می‌شوید که چطور برای محاسبات ژنتیک از لینوکس استفاده کرد. سفرنامه زیکانف یکی از بزرگترین رویدادهای متن‌باز ایران گزارش بعدی است. در ادامه درباره دوره‌های برخط دانشگاه استنفورد می‌خوانید و ابزارهای لینوکس برای نابینایان ایرانی و در انتها هم با توزیع ایرانی پارسیکس آشنا می‌شوید.

در بخش تخصصی درباره شبکه‌های اجتماعی نامتمرکز مانند آیدنتیکا می‌خوانید و این‌که چگونه می‌توانید یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید. معرفی هادوپ آپاچی برای کار با داده‌های بزرگ نیز مقاله بعدی بخش تخصصی است. بعد از این با پایگاه‌داده‌های توکار آشنا می‌شوید و می‌آموزید که چطور تلویزیون خود را هوشمند کنید. زبان برنامه نویسی گو و نحوه ساخت رشته تصادفی در آن موضوع دو مقاله بعدی است. در انتهای این شماره از ماهنامه هم داستانی می‌خوانید از این‌که اگر روزی گوگل بد جنس شود چه بر سر کاربران و مردم کره زمین می‌آید.

ماهنامه سلام دنیا به رایگان از www.Salam-Donya.ir قابل دانلود است.