گوگل پلاس و نظرات برخی از اعضای وب فارسی

منتخب نوشته آرش زاد 15 تير 1390

از زمان معرفی و آغاز به کار سرویس جدید اجتماعی گوگل، پلاس چند روزی می‌گذرد و طی این مدت مطالب بسیار زیادی در محیط وب نگارش و تولید شده است. هرکدام از وبلاگ‌نویسان بسته به نظر و عقیده خود، برداشت متفاوتی را از این اقدام گوگل کرده‌اند. گروهی موافق این قضیه و امید به پیشرفت آن دارند و گروهی دیگر نیز آن‌را با سرویس‌های نظیر Wave و Buzz مقایسه می‌کنند.

google-plus-weblogestan-1.jpg

قطعا موضوعی که در این میان برای همه کاربران می‌توانید حائز اهمیت باشد، نظرات کلی وبلاگ‌نویسان و مدیران سایت‌های ایرانی درباره این سرویس است؛ این‌که آن‌ها بر حسب تجربه خود چه نظری درباره پلاس و راه پیش روی آن دارند.

گوگل با توجه به قدرت و امکاناتی که در اختیار دارد، همواره می‌تواند زنگ خطر بزرگی برای رقیبان باشد، اما آیا پلاس قادر خواهد بود تا فیس‌بوک را به عکس‌العمل وادارد؟ علیرضا شیرازی مدیر سرویس بلاگفا در این‌باره این‌طور نظر می‌دهد:

در حال حاضر فیس‌بوک در موقعیت ممتازی است و در واقع اگر از شیوه ارتباطات با دوستان‌تان در فیس‌بوک راضی باشید دلیلی برای مهاجرت وجود ندارد. همچنین فعالیت در یک شبکه جدید که شاید بسیاری از دوستان‌تان در آنجا نباشند آن‌قدرها جالب نیست. برگ برنده گوگل پلاس، تفکیک حلقه‌های دوستی است و اگرچه محیط آن بسیار شبیه فیس‌بوک است اما به نظرم تا حدودی شبیه فرندفید (یا گوگل باز) خواهد شد؛ یعنی جایی که دوستی‌ها آن‌قدر صمیمی نیست و بیشتر برای اشتراک گذاری محتوا و ارتباط با دوستان مجازی کاربرد دارد.

تفکیک حلقه‌های دوستی و بخصوص شکل ارائه آن توسط گوگل پلاس جذاب است اما باید دید فیس‌بوک چه عکس العملی نشان خواهد داد. ایجاد چنین امکانی برای فیس‌بوک سخت نیست و اگر امکان گروه‌بندی به شیوه بهتر و تشکیل حلقه‌های دوستی به فیس‌بوک اضافه شود، آن‌وقت مزیت گوگل پلاس چه خواهد بود؟ همچنین آنچه گوگل پلاس را از دیگر فعالیت‌های مشابه گوگل جدا می‌سازد، شیوه ارتباط با کاربرانش است به نوعی که گویا خود را به کاربر تحمیل می‌کند. نوار ابزاری که در بالای بسیاری از سرویس‌های گوگل نمایش داده می‌شود و همچنین ارسال متعدد ایمیل بصورت پیش فرض برای رخدادهای مختلف حساب شما در گوگل پلاس، قاعدتا در زنده نگاه داشتن ارتباط کاربر با این سرویس تاثیر خواهد داشت و قابل تصور است که گوگل پلاس در آینده نزدیک جزئی از سیستم عامل اندروید شود. در نهایت آن‌که پیش‌بینی موفقیت یا عدم موفقیت گوگل پلاس کار آسانی نیست اما معتقدم برای مدت‌ها فیس‌بوک همچنان موقعیت ممتاز خود را حفظ خواهد کرد.

اما میلاد احرام پوش، نویسنده وبلاگ iMilad با نگاه مثبت به مسئله و شیوه ارائه این سرویس روی موبایل، در مورد گوگل پلاس این‌گونه توضیح می‌دهد:

گوگل پلاس را شاید بتوان تحولی در دنیای وب ۲ نامید. ترکیب شدن تمامی سرویس‌های گوگل با یکدیگر و هماهنگی کامل با سیستم‌عامل محبوب اندروید از ویژگی‌های اصلی آن است. گوگل پلاس بر خلاف گوگل ویو نشان داد از همین ابتدای کار طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده و حتی تعداد زیادی از طرفداران فیس‌بوک و فرندفید را به خود جذب کرده است. چیزی که به شخصه مرا جذب خود کرد امکانات گوگل پلاس برای گوشی‌های موبایل است که جدا از نسخه مخصوص اندروید گوشی‌های دیگر نظیر آیفون نیز می‌توانند از وب اپ آن استفاده و از امکانات آن بهره ببرند . من وقتی فهمیدم پلاس محبوب شده که در کافی شاپ، افراد نزدیک به خودم را چک کردم و دیدم فرد دیگری هم مشغول آپدیت کردن پلاس خود است. شاید هنوز برای قضاوت در مورد آینده پلاس زود باشد اما با توجه به قدرت گوگل به نظرم آینده روشنی پیش رو داشته باشد.

google-plus-weblogestan-5.jpg

نیما اکبرپور، نویسنده وبلاگ عصیان و مجری برنامه کلیک، با اشاره به عدم وجود برخی امکانات در پلاس گوگل نسبت به فیس‌بوک، ادامه رویه فعلی را مصادف با شکست گوگل می‌داند مگر این‌که این شرکت به فکر توسعه امکانات موجود باشد:

به نظر من گوگل پلاس هنوز راه زیادی برای رسیدن به یک سرویس پایدار دارد. اگر گوگل به سرعت امکاناتش را افزایش ندهد و راه توسعه را برای توسعه دهندگان باز نکند، مانند گوگل ویو و و باز خواهد شد. یکی از کمبودهایش نسبت به فیس‌بوک نبود اپلیکیشن و بازی است مگر این‌که گوگل پیوندی با وب استور خود برقرار کند.

محمد جواد شکوری، مدیر سایت‌های کلوب و میهن‌بلاگ عقیده دارد که گوگل باید روی برند پلاس توجه کند، کاری که فیس‌بوک در این چند ساله انجام داده است:

به نظر من در ابتدا می‌تواند بسیار کاربر جذب کند به‌دلیل این‌که اصولا ممکن است کاربران فیس بوک به دنبال تغییر باشند ولی بعد از مدتی، کم‌کم کارش برای رقابت با فیس بوک سخت خواهد شد چرا که در شرایط یکسان قرار می‌گیرد. ضمن این‌که حتما باید بتواند شرایط تبلیغاتی که فیس‌بوک برای خود توسط برندها و رسانه‌ها در این چند سال ایجاد کرده را برای خود بوجود بیاورد، در غیر این‌صورت ابدا توان رقابت با فیس بوک را در بلند مدت نخواهد داشت. نرم افزار و نوآوری ها و حتی پوشش برخی از ضعف های فیس‌بوک به هیچ وجه نمی‌تواند عامل موفقیت گوگل پلاس باشد.

هرگاه گوگل پلاس بتواند برند خود را در یک کافی شاپ متوسط و دریک شهر متوسط با اشتیاق توسط فروشنده به دیگران معرفی کند، می‌توان آن‌را رقیبی برای فیس‌بوک دانست.

ما از جادی نیز درخواست کردیم تا نظر خود را در رابطه با این موضوع با ما در میان بگذارد:

من نظراتم را به شکل کامل‌تری در این‌جا نوشته‌ام اما اگر بخواهم از یک جنبه کل نگرتر به موضوع نگاه کنم، روی ابزار بودن گوگل پلاس تاکید می‌کنم. تفاوت بزرگ فیس‌بوک و سیستم‌های قبلی (مثلا مای اسپیس و اورکات آشناتر برای ما) این بود که فیسبوک (بر خلاف اورکات و مای اسپیس که فقط یک سایت از پیش نوشته شده بودند)، یک پلتفرم توسعه بود. اورکات یک‌سری امکانات به شما می‌داد: اضافه کردن دوست، به اشتراک گذاشتن یک عکس، کامنت گذاشتن و غیره. اما تحول کیفی فیس‌بوک نسبت به آن، این بود که در فیس بوک می‌توانستیم برنامه بنویسیم. یک شرکت بازی‌نویس می‌توانست با دسترسی به APIهای ارائه شده توسط این سایت یک بازی مفصل مثل فارم ویل را تحت آن توسعه بدهد یا دیگری با فراهم کردن امکان درست کردن ساده تست‌هایی به شکل “کدام شخصیت فلان برنامه تلویزیون هستید”، کلی کاربر را به سیستم جذب کند و سود را بین خود و فیس‌بوک تقسیم نماید.

حالا هم گوگل پلاس این تحول کیفی را یک پله بالاتر برده؛ گوگل پلاس به یک ابزار تبدیل شده. گوگل پلاس چیزی بیشتر از یک شبکه اجتماعی است. اگر دنبال یک چت چند نفره تصویری هستید، گوگل پلاس همان است. اگر دنبال چیزی مثل توییتر هستید (دنبال کننده‌های غیرمتقارن)، گوگل پلاس به دردتان می‌خورد. اگر دنبال سایتی اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن عکس و اوضاع و احوال زندگی با دوستان هستید (دنبال کننده‌های متقارن)، گوگل پلاس می‌تواند همان باشد و حتی اگر می‌خواهید ارتباطات درون شرکتی خودتان را تنظیم کنید، هاست تصویر نیاز دارید، گروه‌های پستی لازم دارید و یا خیلی چیزهای دیگر، گوگل پلاس نیازتان را برآورده می‌کند.

منظور من از ابزار بودن این است که جی.پلاس نمی‌خواهد در یک لحظه پاسخگوی همه این نیازها باشد بلکه این خود کاربر است که بعد از فروکش هیجان اولیه استفاده از همه سرویس‌ها، بنا به نیازش، شروع به شکل دادن و استفاده از این سیستم بر اساس نیازی که دارد می‌کند. حدس بعدی این است که به سرعت نویسنده‌های برنامه‌های متفرقه هم با استفاده از APIهای آن که احتمالا به سرعت مستند خواهند شد، ابزارهای جانبی را توسعه خواهند داد. ابزارهایی که از این متا-ابزار ذخیره و اشتراک اطلاعات برای ایجاد سرویس‌های جدید استفاده می‌کنند. مثلا یک سیستم ارتباطات بسته که اجازه می‌دهد بدون نیاز به یک سرور واسط، یک گروه از کاربران بتوانند با هم حرف بزنند یا یک سرویس چت تصویری چند نفره که با استفاده از پروتکل‌های آزاد استفاده شده در جی.پلاس به آن وصل می‌شود و بدون نیاز به زیرساخت قوی، به هر برنامه‌ای اجازه ارتباط تصویری چند نفره می‌دهد.

google-plus-weblogestan-3.jpg

مسعود چنگیزی مدیر سرویس بلاگ اسکای در این رابطه نظر دیگری دارد. او وجه تمایز خاصی بین فیس‌بوک و پلاس نمی‌بیند و عقیده دارد برتری بارزی در شبکه جدید موجود نیست:

گوگل پلاس چه برتری نسبت به فیسبوک دارد؟ چیزی که در نگاه اول به چشم میخورد رابط کاربری گوگل پلاس است که تا حدودی الگوبرداری از فیس‌بوک است؛ موردی که در دو سرویس گوگل باز و ویو وجود نداشت و شاید هم یکی از دلایل شکست این دو سرویس، رابط ناکارآمد آنها بوده. از نظر امکاناتی هم ایجاد حلقه امکانی جدید است که گوگل پلاس ارائه کرده ولی همین امکان را شما در فیس‌بوک هم به نوع دیگری دارید اما به نظر میرسد رابط کاربری زیبایی که گوگل برای حلقه‌ها ایجاد کرده این امکان را چشمگیرتر کرده و ممکن است با مداومت استفاده آن توسط کاربر، از زیبایی استفاده آن کاسته شود. امکان جدید دیگر، اسپارک است که نمی‌شود به این راحتی در موردش اظهار نظر کرد. در کل به نظر نمی‌رسد چند امکان جدید گوگل پلاس بتواند شخصی را با صدها دوست و پیوند، به این راحتی از فیس‌بوک جدا نماید. آن هم فیس‌بوکی که کاربر با آن خیلی راحت است و احساس کمبودی هم در آن‌جا ندارد و اگر کمبودی هم نسبت به گوگل پلاس فعلی وجود داشته باشد، به زودی جبران خواهد شد. در کل امتیازی که فیس‌بوک نسبت به بقیه شبکه‌های اجتماعی دارد این است که چیزی که در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از همه موضوعات برای کاربر مهم است، بزرگ بودن جامعه آن است که فیس بوک به آن دست پیدا کرده و مورد بعدی عدم تمایل اکثر کاربران از استفاده چند شبکه اجتماعی به طورهمزمان و موازی است.

امین ثابتی ضمن اشاره به حریم‌خصوصی و برتر بودن پلاس در این زمینه نسبت به فیس‌بوک و همچنین دایره دوستی‌هایی که انتخاب را برای کاربران یک‌طرفه می‌کند، درباره آینده گوگل پلاس نظر خود را این‌گونه عنوان می‌کند:

در مورد آینده ی گوگل+ باید گفت که هنوز برنامه و هدف این شبکه اجتماعی روشن نیست، یعنی این‌که معلوم نیست چرا باید من کاربر از توییتر و فرندفید و فیس‌بوک بیایم در گوگل+ و وقت بگذرانم. به شخصه به نظرم اگر دنبال محتوا باشید توییتر بهترین ابزار است و همان‌طور که بارها گفتم، توییتر بهترین ابزار برای گسترش آگاهی است. اما در مورد آینده باید بگویم که گوگل پلاس فعلا هیچ جذابیتی برای من ندارد مگر ماجرای گرافیک که خُب برای من دارای اهمیت نیست چرا که محتوا از نظر من مهم‌تر از دوستی است. این را هم باید گفت که استقبال از گوگل+ را نباید زیاد جدی گرفت چون موج احساسی همیشه هست و زود گذر خواهد بود.

google-plus-weblogestan-2.jpg

پرهام باغستانی با تاکید روی این موضوع که گوگل پلاس از نظر موضوعیت رقیب فیس‌بوک نیست، نظر خود را درباره چندگانگی سرویس‌های گوگل می‌دهد:

به عقیده من گوگل هم اکنون دچار یک چندگانگی در ساماندهی و معماری اطلاعات می‌باشد. از نمونه این چندگانگی‌ها می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

ارتباط با دوستان: گوگل تاک (فالو)، گوگل ریدر (Follow People)، اورکات (Friends)، گوگل باز (فالو)، گوگل پلاس، گوگل ویو
لایک یا پلاس (هم اکنون در چند شبکه گوگل چنین امکانی وجود دارد که کارکرد دقیق هیچ‌کدام مشخص نیست): گوگل باز (لایک)، گوگل ریدر (لایک)، گوگل پلاس (پلاس وان)، نتایج جستجوی گوگل (پلاس وان)

در مجموعه و در شرایط فعلی، سرویس گوگل پلاس یک سرویس نوپا است و شاید سیاست‌های آتی گوگل و تجمع سرویس‌های گوناگون و … باعث گردد تا کاربران بیشتر به سمت این شبکه سوق پیدا کنند ولی در شرایط کنونی میزان مشارکت در گوگل پلاس به مرور زمان کمرنگ خواهد شد تا کاربران در شبکه‌های خاص (مانند توئیتر برای میکروبلاگینگ) به فعالیت خود ادامه دهند.

مصطفی لامعی درباره مقایسه دو سرویس پلاس و فیس‌بوک، به نکته شباهت فرندفید به گوگل پلاس و خرید این شبکه توسط فیس‌بوک اشاره می‌کند:

در مورد مقایسه با فیس‌بوک باید گفت که هنوز خیلی زود است. اما قطعا اگر بتوان به سرویس‌های گوگل از طریق گوگل+ دسترسی پیدا کرد، می‌توان شاهد رقابت شدیدی میان فیس‌بوک و گوگل بود. از طرفی گوگل+ شباهت بسیار زیادی به فرندفید دارد که توسط فیس‌بوک خریداری شد. عملا فیس‌بوک با خرید فرندفید سعی داشت یک رقیب جدی را حذف کند که حالا با متولد شدن گوگل+ می‌توان گفت به احتمال زیاد در آینده شاهد یک رقابت جالب خواهیم بود.

google-plus-weblogestan-4.jpg

نوید کاشانی، مدیر پریانا نیز مانند پرهام باغستانی، گوگل پلاس را رقیبی برای فیس‌بوک نمی‌بیند چرا که هدف آن‌را اشتراک گذاری اطلاعات و ارتقای سطح موتور جستجوی گوگل می‌داند. او درباره نقطه مثبت و موفقیت پلاس این‌گونه نظر می‌دهد:

من نقطه مثبت گوگل پلاس را حداقل برای خودم در نوار بالایی آن می‌بینم. معمولا من در زمانی که در اینترنت هستم، دست کم یکی از سرویس‌های گوگل بصورت باز در مرورگر من وجود دارد و به‌وسیله این نوار می‌توانم علاوه بر اشتراک گذاری محتوای مورد دلخواه خودم، از آخرین رویدادهای اتفاق افتاده نیز مطلع شوم. همچنین موفقیت این سرویس را در میزان موفقیت آن در حوزه موبایل می‌بینم؛ جایی که گوگل در آن از ابزارهای مناسبی برخوردار است و تا به امروز نیز بسیار خوب عمل کرده و حتی این احتمال را می‌دهم که در آینده، این سرویس به عنوان یکی از امکانات پیشفرض سیستم عامل آندروید قرار بگیرد.

محسن صحافی مدیر سایت فارنت نیز با اشاره به نمایش نوار و دکمه گوگل پلاس و سلطه کاملی که گوگل بر بازار جستجو دارد، به بیان قابلیت‌های گوگل در این میان می‌پردازد:

امکانات بیشتر گوگل مانند هماهنگی کامل با سایر سرویس‌های خود، اپلیکیشن همراه بهتر، قابلیت پشتیبان گیری از اطلاعات شخصی، بهتر شدن قابلیت برچسب زدن بر روی تصاویر و … در کنار این‌که بدانیم ۳۰ درصد کاربران فیس‌بوک تنها برای استفاده از اپلیکیشن‌های بازی به فیس‌بوک می‌آیند، نشان می‌دهد که گوگل پلاس نسبت به فیس‌بوک شبکه اجتماعی‌تری خواهد بود.

به نظر می‌آید تنها اهرم فیس‌بوک در این رقابت بحث کاربران فعلی این شبکه است که به این زودی نمی‌توانند ترک عادت کنند و این فرصت را برای فیس‌بوک بیشتر می‌کند. با این حال و نهایتا به طور جدی نمی‌توان در خصوص سرنوشت این دو شبکه اظهار نظر کرد و تنها باید نظاره گر ارائه سرویس‌های جدید از سوی هر دو شبکه باشیم؛ نزاعی که نهایتا به سود کاربران تمام خواهد شد. پس به تماشا می نشینیم!

در انتها به سراغ نظر علیرضا مجیدی می‌رویم؛ نویسنده وبلاگ یک پزشک:

باید دید که معیار موفقیت یک شبکه اجتماعی از دید ما چیست. اگر معیار تعداد کاربر و یا تعداد مرور صفحه باشد، گوگل پلاس تا رسیدن به هیت فیس‌بوک یا سودآوری این شبکه اجتماعی راه طولانی و شاید ناممکنی در پیش رو دارد. اما اگر معیار موفقیت ایجاد یک شبکه اجتماعی با محیط و اتمسفری متفاوت باشد، باید بگویم که پلاس بی‌شک پتانسیل این کار را داراست.

می‌شود پیشبینی کرد که محیط پلاس با محیط فیس‌بوک تا اندازه زیادی متفاوت باشد، کاربران پلاس محدودتر هستند و از آنجا که آشنایی پیش‌فرض با محصولات گوگل از جمله گودر دارند، انتظار داریم کاربرانی باشند که وب‌گردی مؤثرتر داشته باشند و تا اندازه‌ای سطح کاربری بالاتری داشته باشند، این برآورد البته مطلق نیست.

با این مقدمه انتظار داریم که میزان محتواسازی و پردازش اطلاعات و پست آنها به پلاس، نسبت به فیس‌بوک به مراتب بیشتر باشد. به علاوه از آنجایی که میزان سرگرمی‌سازی که باعث عدم تمرکز می‌شود -مثلا به واسطه اپلیکیشن‌های گیم- در پلاس در قیاس با فیس‌بوک کمتر است، انتظار داریم مشارکت کاربران در اشتراک عقاید و آرایشان و گذاشتن لینک‌های مفیدتر بیشتر باشد.

حلقه‌ها یا گردونه‌های پلاس، یک مزیت و یک ابتکار عالی هستند و خوشبختانه گودر در مورد امنیت و حریم خصوصی کاربران گام اول را محکم برداشته، هر چند که رخنه‌هایی هم به چشم می‌خورد.

این، نظرات برخی از کاربران وب فارسی در رابطه با سرویس گوگل پلاس بود. شما نیز می‌توانید با شرکت در این موضوع، به تکمیل این بحث کمک کنید. نظر شما در این رابطه چیست؟