وقتی پای نوکیا در میان باشد!

چرا قابلیت تعریف چند کاربر فقط مختص تبلت‌های اندروید است؟

نوشته آرش زاد 09 آبان 1391

اگر اخبار چند وقت گذشته در رابطه با سیستم‌عامل اندروید را دنبال کرده باشید حتما می‌دانید که یکی از ویژگی‌های احتمالی که حدس زده می‌شد در نسخه ۴.۲ این پلتفرم معرفی شود، قابلیت تعریف چند کاربر روی یک دستگاه بود. احتمالا در صورتی که با گجت‌های اندرویدی کار کرده باشید، می‌دانید که در حال حاضر هر دستگاه امکان تعریف تنها یک کاربر به‌عنوان مدیر سیستم را دارد.

Android Multi User

روز گذشته گوگل با معرفی محصولات جدید خود، از نسخه ۴.۲ اندروید که کماکان ترجیح داده شده از آن با نام Jelly Bean یاد شود رونمایی کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، ویژگی تعریف چند کاربر برای یک سیستم، از جمله امکانات جدیدی بود که به این سیستم‌عامل اضافه شده است.

اما نکته‌ای که در بین جالب توجه بو، انحصار این ویژگی برای تبلت‌های اندرویدی است. در واقع گوگل در متن خبر و توضیح خود تاکید کرده که این قابلیت تنها روی تبلت نکسوس ۱۰ که با اندروید ۴.۲ عرضه می‌شود و سایر تبلت‌هایی که از این نسخه استفاده کنند، وجود دارد و خبری از آن روی گوشی‌های اندرویدی نخواهد بود.

امروز یکی از نویسندگان وبلاگ تک کرانچ با بررسی این مورد به نتیجه جالبی رسید.

دلیل عدم استفاده از این قابلیت روی تلفن‌های هوشمند اندرویدی با نسخه ۴.۲ ارتباطی به گوگل ندارد بلکه دلیل اصلی آن نوکیاست! داستان باز هم به موضوع حقوق ثبت اختراع یا همان Patentها بر می‌گردد.

بر اساس پتنتی که نوکیا در گذشته آن‌را با عنوان تلفن‌های موبایل چند کاربره برای گوشی‌های سیمبین خود ثبت کرده است، امکان استفاده از چنین ویژگی‌ای روی گوشی‌ها در انحصار این شرکت قرار دارد و گوگل در حال حاضر به همین علت مجبور شده است این قابلیت را تنها روی تبلت‌های خود اعمال کند.

هرچند که به‌طور کلی استفاده از این ویژگی روی تبلت‌ها می‌تواند کاربرد بیشتری نسبت به تلفن‌های هوشمند داشته باشد اما به‌صورت کلی و در حال حاضر گوگل از  نظر قانونی نیز امکان استفاده از این ویژگی روی تلفن‌های خود را نخواهد داشت مگر آنکه با نوکیا به توافق برسد.

لازم به یادآوری است که گوگل روز گذشته همزمان با معرفی تبلت ۱۰ اینچی نکسوس ۱۰ و تلفن هوشمند جدید نکسوس ۴، از اندروید ۴.۲ نیز رونمایی کرد.