دیجیکالا، کافه‌بازار و Anetwork

سه شرکت بزرگ اینترنتی در ایران از نگاه اکونومیست

نوشته آرش زاد 17 تير 1393

وبسایت هفته‌نامه معروف اکونومیست در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، سه شرکت بزرگ در حوزه اینترنت در کشورهای مختلف دنیا را روی یک نمودار به تصویر کشیده است. این نمودار که بر پایه اطلاعات مجموعه World Startup Report گردآوری شده، به تفکیک نشان می‌دهد که شرکت‌های برتر اینترنتی در هر کشور کدام‌ها هستند و ارزش تخمینی آن‌ها چقدر است.

iran_flag_by_neda111-d5glh7k.jpg

نکته مثبت در این نمودار، حضور ایران در کنار سایر کشورهاست. بر اساس اطلاعات World Startup Report سه شرکت برتر اینترنتی در ایران را به ترتیب این مجموعه‌ها تشکیل می‌دهند: دیجیکالا با ارزش تخمینی ۱۵۰ میلیون دلار، کافه بازار با ارزش تخمینی ۸ میلیون دلار و سرویس تبلیغاتی Anetwork با ارزش تخمینی ۳ میلیون دلار.

Screenshot-(211).jpg

این آمار همچنین مشخص می‌کند که بین ۵۰ کشور بررسی شده، ۳۰ تای آن‌ها حداقل یک استارتاپ با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار در اختیار دارد. گوگل در ایالات متحده با ارزش تخمینی ۴۱۰ میلیارد دلار، در صدر این فهرست جای گرفته است. برای مشاهده نمودار کامل این گزارش می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

اگر شما بخواهید سه شرکت بزرگ اینترنتی در ایران را نام ببرید، آیا کماکان به همین نام‌ها می‌رسید؟

به‌روز رسانی: اطلاعات مربوط به این آمار به کمک یک نظرسنجی از برخی فعالان حوزه اینترنت در ایران گردآوری شده. سند مربوط به این نظرسنجی و بخش ایران از طریق این لینک در گوگل درایو قابل مشاهده است.

به‌روز رسانی دوم (۲۳ تیر ۱۳۹۳): وبلاگ اکونومیست پس از حاشیه‌های متعدد پیرو نحوه ارزشیابی شرکت‌های ایرانی موجود در این لیست، بر اساس اطلاعات به‌روز شده شرکت World Startup Report که بر خلاف سری اول، از طریق دریافت اسناد مالی و رسمی ۹ شرکت مختلف ایرانی طبقه‌بندی شده است، نتایج کشور ایران در نمودار خود را تغییر داد. در نسخه به‌روز شده این نمودار، دیجیکالا با ارزش ۱۵۰ میلیون دلار، سایت ویدیویی آپارت با ارزش ۳۰ میلیون دلار و کافه بازار با ارزش ۲۰ میلیون دلار، به ترتیب شرکت‌های اینترنتی اول تا سوم ایران را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که این ارزش‌گذاری بر اساس وضعیت مالی شرکت‌های یاد شده و پتانسیل جذب سرمایه در آن‌ها انجام شده است.