با حمایت سونی در ژاپن، ارائه اینترنت با سرعت دو برابر بیشتر از فیبر گوگل آغاز شد

نوشته مرضیه فلاح 27 فروردين 1392

یک شرکت ارائه دهنده اینترنت با حمایت سونی در ژاپن یک سرویس اینترنت با سرعت ۲ گیگابیت راه‌اندازی کرده است. شنیده‌ها حاکی از این است که این سریع‌ترین اینترنت جهان است. So-net Entertainment یکشنبه ارائه سرویس اینترنت برمبنای فیبر خود با نام Nuro را به خانه‌ها، آپارتمان‌ها و مشاغل کوچک در توکیو و شش اداره در اطراف این شهر آغاز کرده است. هزینه Nuro در قراردادی دوساله ماهیانه ۴۹۸۰ ین (معادل ۵۱ دلار) بوده و لازم است کاربران ۵۲۵۰۰ ین هم جهت نصب و راه‌اندازی بپردازند که این مبلغ درحال حاضر برای کسانی که آنلاین سرویس را خریداری می‌کنند رایگان است. سرعت آپلود هم ۱ گیگابیت بر ثانیه است.

internet-sony.jpg

این شرکت گفته است که سرویسش شامل یک ONU (قطعه شبکه‌های نوری) است که برای سرعت‌های بالا طراحی شده است. دستگاه‌های ONU عموما در خانه‌ها و ادارات جهت تبدیل فیبر به اینترنت پهنای‌باندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران خانگی احتمالا نتوانند سرعت اینترنت را ۲ گیگابیتی ببینند چرا که این سرعت از ظرفیت اغلب قطعات سخت‌افزاری شبکه مصرف‌کنندگان بیشتر است.

دولت ژاپن باقدرت از ارائه ارتباطات فیبری به منازل حمایت کرده و این کشور هم‌اکنون در این زمینه از پیشگامان جهان به شمار می‌رود. بر اساس اطلاعات سازمان منطقه‌ای FTTH حدود ۲۵ درصد از منازل ژاپن درحال حاضر به شبکه فیبری متصلند و ژاپن با این آمار مقام دوم جهان را در زمینه ارتباطات فیبری دارد.

اکثر جمعیت ژاپن در توکیو و سایر شهرها در آپارتمان‌هایی با ساختار بسیار متراکم زندگی می‌کنند و همین موضوع ارائه سرویس فیبری را ساده‌تر می‌کند. سرویس‌های فیبری با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه درحال حاضر رایج هستند و شرکت‌ها برای جذب کاربران قیمت‌ها را می‌شکنند و هزاران دلار تخفیف روی سرویس‌هایشان در نظر می‌گیرند. همانند سایر کشورها اجرای این سرویس در مناطق روستایی کم‌جمعیت بسیار کمتر است.

So-net گفته است که این شرکت از استاندارد GPON یا شبکه‌های نوری منفعل گیگابیتی، که سرعتی بیش از ۲.۴۸۸ گیگابیت را پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌کند.