انقلابی در تکنولوژی ذخیره‌سازی دیجیتال

تولید دیسکی با ظرفیت ۳۶۰ ترابایت و بیش ۱ میلیون سال عمر ذخیره‌سازی

نوشته مرضیه فلاح 22 تير 1392

آرشیو‌های دیجیتالی اصولا روی دی‌وی‌دی‌هایی که اختصاصا با هدف آرشیو فایل تولید شده‌اند ذخیره می‌شوند؛ حقیقتی که در آینده نزدیک دستخوش تغییر خواهد شد. محققان مرکز تحقیقات دانشگاه Southampton’s Optoelectronics و همینطور محققان دانشگاه تکنولوژی Eindhoven، به یکدیگر پیوستند تا یک دیسک شیشه‌ای که قابلیت نگهداری ۳۶۰ ترابایت داده را برای ۱ میلیون سال دارد تولید کنند.

5D_optical_memory_610x423.jpg

این دیسک علاوه بر قابلیت ذکر شده، توانایی تحمل دما را تا ۱۸۳۲ درجه فارنهایت دارد، که این ویژگی به امنیت اطلاعات در مواردی چون بروز آتش‌سوزی کمک می‌کند. چنین پیشرفت غیرمنتظره‌ای در فناوری به هنگام استفاده از ماده‌ای شیشه‌ای شکل که از نانوساختارها و کوارتز ذوب شده ساخته شده است به دست آمد. داده‌ها روی این ماده با لیزر فمتوسکند (فمتوثانیه) نوشته می‌شوند.

این لیزر با شلیک پالس‌های نوری بسیار سریع به دیسک شیشه‌ای کار می‌کند و قادر است اطلاعات را در قالب “نقطه‌های نانوساختاری” در سه شکل لایه که تنها ۵ میکرون از هم فاصله دارند ذخیره‌سازی کند. به علاوه لیزر به هنگام ثبت داده‌ها به دلیل حضور نانوساختارها در پنج بعد عمل می‌کند؛ چیزی متشکل از جاینمایی سه‌بعدی، جهت‌یابی و اندازه.

در طول آزمایش این دیسک، محققانی که این فناوری را توسعه داده‌اند موفق به نوشتن داده روی این دیسک و سپس خواندن آن شدند. قابلیت ذخیره‌سازی این دیسک بسیار بالا است و می‌تواند ۳۶۰ ترابایت اطلاعات آرشیوی را در خود جای دهد. به محض ذخیره اطلاعات روی این دیسک می‌توان آن را برای ۱ میلیون سال و یا بیشتر نگه‌داری کرد؛ مقاومت در برابر تغییرات دمایی و عمر بیش از چند نسل (یا برابر کل یک تمدن).

پروفسور Professor Peter Kazandky در مصاحبه با ORC اظهار داشت: “بسیار هیجان‌آور است که فکر کنیم اولین سندی که احتمالا موجب ابقای نژاد بشر می‌شود ساخته‌ایم. این فناوری می‌تواند آخرین شواهد تمدن را ایمن سازد، بدان معنا که آنچه آموخته‌ایم بنا نیست به ورطه فراموشی سپرده شود”. قدم بعدی چیست؟ تیم در حال تجاری کردن این فناوری است.