چشم‌انداز جدید مایکروسافت باعث می‌شود دیوار‌ها را لمس کنید

نوشته مرضیه فلاح 13 اسفند 1391

مایکروسافت دوباره با یک ویدیو با مفهوم چشم‌انداز آینده راجع به اینکه در ۵ تا ۱۰ سال آینده چطور “زندگی، کار و بازی” می‌کنیم، به گوی شیشه‌ای خیره شده است و شما می‌توانید منتظر  درخشش میلیون‌ها صفحه نمایش در آن باشید. این مفهوم که محصول تازه‌ساز “مرکز تجسم” مایکروسافت است، خانه‌ای را توصیف می‌کند که با صدا و لامسه کنترل می‌شود و رسانه می‌تواند همه جای خانه را تغییر دهد؛ مثلا آشپزخانه‌تان می‌تواند سبزیجاتی که در دست دارید را شناسایی کند.

ویدیوهای مفهومی برای طراحان و کسانی که راجع به پیشرفت‌های علمی آینده مطالعه و پیشگویی می‌کنند و نمی‌توانند در برابر دقت و بررسی در آینده و حدس اینکه چه نوع فناوری‌ای ممکن است در آینده ارائه شوند بسیار جذاب هستند.

حداقل این است که چشم‌انداز مایکروسافت، به گونه‌ای زیبا واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد: دیوار‌های عظیم از جنس نمایشگر و رابط‌های کاربری پیش‌بینی‌شده، با اینکه برای خیلی‌ها گران هستند اما تولیدشان ممکن است و تشخیص بصری و پخش رسانه در آن‌ها از طریق گجت‌های امروزی امکان‌پذیر است.

microsoft-future-vision-2.jpg

با این حال، ما هنوز از آنچه مایکروسافت درباره عملکرد همزمان و هماهنگ همه لوازم با هم می‌گوید بسیار دوریم. شرکت‌های گوناگونی تبلت، تلفن‌همراه و تلویزیون‌های هوشمندی ارائه کرده‌اند که برای استفاده راحت‌تر به هم مرتبط می‌شوند، اما این سیستم‌ها هنوز در ابتدای راه هستند و اغلب فقط در صورتی درست کار می‌کنند که همه بخش‌های سیستم از یک برند باشند.

استیو کلایتون از مایکروسافت می‌گوید: “با وجود اینکه هیچ‌یک از این ایده‌ها در مورد محصولاتمان قابل پیش‌بینی نیستند، اما آن‌ها روی گرایشات کلیدی که رویشان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، مثلMachine Learninng (شاخه‌ای از هوش مصنوعی که هدفش آموزش به دستگاه‌ها جهت یادگیری از دیتاست) و NUI تاکیدمی‌کنند”.

به نظر شما آیا زمانبندی‌ای که مایکروسافت ارائه کرده است، این واقع‌گرایی را به حقیقت نزدیک خواهد کرد؟