لغو تحریم مبادلات مالی ایرانی‌ها برای خرید سرویس‌های آی‌تی

نوشته آرش زاد 21 بهمن 1392

بر اساس صدور یک مجوز عمومی از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی دولت ایالات متحده، تحریم مبادلات مالی شهروندان ایرانی برای خرید سرویس‌ها و تجهیزات آی‌تی لغو شد. این تصمیم باعث می‌شود خرید نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌های موبایل، سخت‌افزارهای گوشی‌های تلفن همراه، رایانه‌های شخصی و همچنین پرداخت برای میزبانی وب‌سایت و مواردی از این دست از محدوده تحریم‌های گذشته خارج شود.

IRAN_New.jpg

این اقدام که حاصل تلاش‌های چند ساله فعالان مدنی به حساب می‌آید موجب می‌شود از این پس شرکت‌های آمریکایی فعال در این حوزه امکان ارائه خدمات به ایرانیان را داشته باشند.

وب‌سایت ایتنا به نقل از یک مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید:

اعطای مجوزعمومی در خصوص لغو تحریم‌ها برای خرید تجهیزات و خدمات اینترنتی و مخابراتی که به استفاده شخصی شهروندان برمی‌گردد یکی از درخواست‌های ما طی سال‌های گذشته از دولت آقای اوباما بوده است که هم اکنون محقق شده است. لغو این تحریم‌ها و اعطای مجوز، محصوص کار گروهی مداوم و تاثیرگذار سازمان‌های حقوق بشری، مدنی، فعالان حوزه آزادی اینترنت و ائتلافی از افرادی است که از صدمه‌ای که چنین تحریم‌هایی به حقوق اولیه شهروندان ایرانی در دسترسی به اطلاعات می‌زند، آگاه هستند و دوشادوش هم برای برداشتن آنها تلاش کرده‌اند.

شاید حالا زمان آن رسیده باشد که با پیگیری دولت ایران، تلاش‌هایی در رابطه با اعطای کارت‌های بین‌المللی مانند مستر کارت یا ویزا کارت به ایرانیان انجام شود.