دسکتاپ‌ها به حاشیه می‌روند

گوگل تمرکز خود را روی بازار موبایل معطوف می‌کند

نوشته آرش زاد 20 آبان 1391

بازار موبایل‌ها طی دو سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای را به خود دیده است؛ این موضوعی است که همه شرکت‌ها و گروه‌های فعال در این حوزه آن‌را تایید می‌کنند. مطمئنا یکی از شرکت‌هایی که در این رابطه می‌تواند بیشترین آمار و در عین حال، دقیق‌ترین آن‌را در اختیار کاربران قرار دهد، شرکت گوگل است؛ مجموعه‌ای که حالا تصمیم گرفته تمرکز بیشتر خود را به جای بازار دسکتاپ‌ها بر روی موبایل معطوف کند.

google_logo-.jpg

عملکرد گوگل در سال‌های گذشته نوید این موضوع را می‌داد که این شرکت برنامه بلند مدتی را برای رقابت در این بازار بزرگ و آینده‌دار در سر دارد. در نشست Mobile Summit که در شهر سانفرانسیسکو برگزار شده است، سه تن از مدیران گوگل با اذعان به این موضوع، اطلاعات جالبی را نیز درباره دسترسی کاربران موبایل این شرکت به سرویس‌های‌شان ارائه دادند.

گوگل در حال حاضر سیاستش را بر اساس اولویت موبایل برنامه‌ریزی می‌کند. شاید همین مسئله باعث شده است که نسخه دسکتاپ برخی از برنامه‌های معروف این شرکت مانند گوگل دسکتاپ دیگر به‌روز رسانی نشوند.

در سال ۲۰۱۲ میزان جستجوهای انجام شده از طریق دستگاه‌های موبایل در موتور جستجوی این شرکت بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که یکی از مدیران این مجموعه عقیده دارد در سال آینده میلادی، دسترسی از طریق موبایل به راه اصلی دسترسی کاربران به گوگل تبدیل خواهد شد.

اما اگر بخواهیم سراغ یوتیوب برویم نیز، خواهیم دید که در حال حاضر ۲۵ درصد از ترافیک و ۴۰ درصد از نمایش ویدیوهای این سرویس به کمک کاربران موبایل‌ها تامین می‌شود؛ آماری که در سال ۲۰۱۲ شاهد ۳۰۰ درصد رشد بوده است.

به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۳ باید منتظر معرفی برنامه‌های ویژه گوگل برای کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها باشیم و هیچ بعید نیست که سال آینده، سال شگفتی سازی برای بازار موبایل‌ها و پیشی گرفتن این دستگاه‌ها از گجت‌های دسکتاپ باشد.