گوگل، ریدر را تعطیل می‌کند

نوشته آرش زاد 24 اسفند 1391

شرکت گوگل در ادامه خانه تکانی‌های خود که منجر به تعطیلی برخی سرویس‌های آن شده است، ساعاتی پیش با انتشار مطلبی در وبلاگ رسمی خود، خبر از متوقف کردن فعالیت برخی دیگر از سرویس‌های خود را داد که در میان آن‌ها، نام Google Reader نیز دیده می‌شود.

google-1363218475.jpg

گوگل می‌گوید که می‌داند سرویس گوگل ریدر کاربران وفادار زیادی دارد اما در طی سال‌های اخیر، میزان استفاده از آن کاهش پیدا کرده است. مطمئنا این تصمیم چندان به مزاج طرفداران پر و پا قرص این سرویس که از آن برای مرور اخبار و مطالب سایت‌های مختلف استفاده می‌کرند، خوش نمی‌آید.

در کنار ریدر، سرویس‌های Google Cloud Connect، Google Building Maker، CalDAV API، Apps Script، Google Voice App for Blackberry، Search API for Shopping و Snapseed Desktop for Macintosh and Windows نیز در برنامه خانه تکانی بهاری گوگل قرار گرفته‌اند که به زودی تعطیل و غیر قابل استفاده خواهند شد.

گوگل در جریان برنامه خانه تکانی‌های خود تا کنون حدود ۷۰ سرویس خود را تعطیل کرده است اما شاید هیچ کدام از آن‌ها طیف کاربران گوگل ریدر را نداشتند. این سرویس ابتدا در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و نقش به‌سزایی در آشنایی کاربران با خدمات RSS و فیدخوانی داشت اما حالا به نظر می‌رسد باید در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۹۲ با این سرویس دوست داشتنی خداحافظی کنیم.

پس از اعلام خبر تعطیلی گوگل ریدر، سرویس‌های مشابهی نظیر Feedly با انتشار خبرهایی، آمادگی خود را برای استقبال از کاربران اعلام کرده‌اند اما نکته‌ای که در حال حاضر حائز اهمیت است، این است که احتمالا فعلا هیچ کدام از سرویس‌های موجود در وب توان میزبانی تعداد وسیع کاربران گوگل ریدر را نخواهند داشت.

شاید یکی از دلایل کاهش میزان استفاده از گوگل ریدر، آمدن تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و ایجاد شدن ساختارهای جایگزین و ایده‌آل‌تری برای مرور خبرها بوده است که نهایتا منجر به این تصمیم گوگل شد.