کارت‌ اعتباری‌تان را فراموش کنید، در فنلاند می‌توانید با چهره‌تان صورتحساب پرداخت کنید

نوشته مرضیه فلاح 27 تير 1392

پین‌کد، اثر‌ انگشت، NFC و … وقتی درباره برنامه‌های Uniqul‌ بیشتر بدانید همه این فناوری‌ها کنار گذاشته می‌شوند. Uniqul که یک استارت‌آپ رو به اتمام است، سیستم پرداخت منحصر به فردی را ثبت کرده و مورد آزمایش قرار داده است که نگرانی‌های زیادی را درباره پرداخت صورت حساب در فروشگاه‌ها از بین می‌برد .در سیستم Uniqul صورت شما پین‌کدتان خواهد بود.

این شرکت قصد دارد به زودی پایانه‌هایی در منطقه Helsinki در کشور فنلاند راه‌اندازی کند. ساز و کار حقیقی به همان اندازه که به نظر می‌رسد ساده است: برای تایید یک معامله در محل فروش، کافیست کاربران به سادگی چهره خود را به دوربین نشان دهند، منتظر شوند پنجره شناسه‌شان باز شود و سپس روی دکمه OK کلیک کنند تا نشان دهند که بله، می‌خواهند خرید کنند و این پرداخت مورد تاییدشان است. در این روش به هیچ کارتی برای پرداخت نیاز نیست، کیف پول لازم ندارید، موبایلتان هم در فرآیند خرید شرکت ندارد؛ و این بدان معناست که این سیستم شناسه شما را به همراه جزئیات روش پرداختتان ذخیره می‌کند. Uniqul می‌گوید شما می‌توانید تقریبا با هر روش پرداختی در سیستم ثبت شوید، از پی‌پل گرفته تا کارت‌های معمول و اطلاعات حساب‌هایتان هم با استانداردهای ‘درجه نظامی’ (نوعی روش رمزگذاری اطلاعات دیجیتال مختص موسسه ملی ایالات متحده) حفاظت خواهند شد.

مدل کسب‌و‌کار یونیکل که با هدف بهبود اوضاع امنیتی و سرعت معاملات طراحی شده است، در واقع بهترین نوآوری این سیستم است. هدف یونیکل مشاغل کوچک است. احتمالا این سیستم برای فروشندگان و خدمات دهندگان رایگان باشد، این درحالی است که کاربران کارمزد مختصری برای استفاده از این سرویس در محدوده مشخصی از یک نقطه خاص مثل خانه‌شان خواهند داد. پرداخت ماهانه ۰.۹۹ یورو، پایانه‌های سیستم را تا مسافت ۱ تا ۲ کیلومتر برای کاربر فعال می‌کند و این کل مبلغی است که باید برای نبردن کیف‌پول با خودتان بپردازید.

پرداخت با سیستم شناسایی اثر انگشت، پایانه‌های پرداخت حسگردار و شناسه‌های صوتی را فراموش کنید. این همان فناوری‌ای است که ما می‌خواهیم، نظر شما چیست؟ درباره امنیت این روش چه فکر می‌کنید؟