فایرفاکس سیستم‌عامل موبایل خود را عرضه می‌کند

نوشته آرش زاد 13 تير 1391

بازار گوشی‌های هوشمند و وجود کاربرانی که روزانه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، هر شرکتی را وسوسه می‌کند تا در صورت توان، شانس خود را برای جذب مشتری در این عرصه امتحان نماید. فایرفاکس که تا پیش از این، پروژه‌ای را تحت عنوان Boot to Gecko برای تولید یک پلتفرم تحت موبایل در دست ساخت داشت، حالا با تغییر نام آن به Firefox OS قصد دارد تا خبرهای خوشی را به کاربران این شرکت اعلام نماید.

این شرکت در مطلبی که در وبلاگ رسمی خود منتشر کرده است، خبر از عرضه گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌های تحت موبایل فایرفاکس در سال ۲۰۱۳ را داده است.

اپراتورهایی نظیر Deutsche Telekom، اتصالات، Smart، Sprint، Telecom Italia، Telefonica و Telenor از جمله اپراتورهایی خواهند بود که در سال آینده، گوشی‌های مبتنی بر تکنولوژی HTML5 فایرفاکس را عرضه خواهند کرد. شرکت‌های ZTE و آلکاتل نیز قرار است تا تولید دستگاه‌هایی بر پایه این سیستم‌عامل را به عهده بگیرند.

فایرفاکس قرار است از پردازنده Snapdragon شرکت کوالکام استفاده کند؛ هرچند که هنوز مشخص نیست که قرار است از کدام نسل از این پردازنده‌ها استفاده شود. کوالکام یکی از موضوعاتی که در تولید چیپ‌های خود در نظر گرفته است، قدرت موتور پردازش HTML5 است که مطمئنا این موضوع برای پلتفرم فایرفاکس که قرار است توان خود را از طریق این تکنولوژی ارائه نماید، بسیار مفید خواهد بود.

برزیل اولین کشوری خواهد بود که گوشی‌هایی با این سیستم‌عامل را عرضه خواهد کرد. موزیلا که سیستم‌عامل Firefox OS را، پلتفرمی کاملا باز معرفی کرده است، روی مواردی از جمله قابلیت‌های شخصی‌سازه ساده آن مانور زیادی خواهد داد.

سیستم‌عامل کد باز فایرفاکس بر اساس یک کرنل تغییر یافته لینوکس برای اندروید، لایه سخت‌افزاری Gonk، موتور Gecko (که برای اجرای اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد) و رابط کاربری Gaia طراحی شده است.

به‌نظر می‌رسد سیستم‌عامل فایرفاکس بازار کاربران اندروید را هدف قرار داده است. وجود برخی ویژگی‌های ایده‌آل در این پلتفرم می‌تواند محبوبیتی که برای اندروید ایجاد شده است را برای فایرفاکس نیز به ارمغان بیاورد. هر چند که هنوز ارائه نظر در این رابطه بسیار زود است و باید دید که چه برنامه‌هایی برای گسترش این پلتفرم در بین کاربران تدارک دیده شده است.