Graph Search با چاشنی بینگ

فیسبوک از جستجوگر اجتماعی خود رونمایی کرد

نوشته آرش زاد 27 دي 1391

در کنفرانس شب گذشته فیسبوک که پیش از آن شایعات بسیاری درباره احتمال معرفی تلفن هوشمند از سوی این شرکت منتشر شده بود، مارک زاکربرگ اقدام به معرفی آخرین بخش از سه‌گانه این شبکه اجتماعی نمود؛ Graph Search. دو بخش دیگر که در گذشته رونمایی شده بودند، نیوز فید و تایم‌لاین جدید فیسبوک بودند که این شبکه اجتماعی را تبدیل به محیط کامل‌تری برای گذران وقت و آگاهی از احوال دوستان کردند.

facebook-graph-search-1.jpg

Graph Search یا جستجوی گراف، ویژگی جدید فیسبوک است که به کاربر امکانی شبیه به جستجو در موتورهای جستجوی معروف وب را می‌دهد؛ با این تفاوت که فیسبوک بر نتایج اجتماعی تکیه می‌کند.

به‌طور کلی فیسبوک قرار نیست در گراف سرچ اقدام به ایندکس کردن صفحات وب نماید بلکه این بخش به ارائه نتایج مبتنی بر محتوا و اطلاعات داخلی کاربران این شبکه خواهد پرداخت. در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان دارای ۱ میلیارد کاربر، ۲۴۰ میلیارد عکس و ۱ تریلیون ارتباط است و وظیفه اصلی گراف سرچ، فهرست کردن این موارد است تا بتوان آن‌ها را به سادگی جستجو کرد.

facebook-graph-search-2.jpg

زاکربرگ در کنفرانس دیشب اشاره کرد که بزرگ‌ترین تفاوت گراف سرچ با جستجوگرهای فعلی وب این است که آن‌ها نتایج را بر اساس کلمات کلیدی نمایش می‌دهند در حالی که گراف سرچ، این نتایج را بر اساس هر کاربر تهیه و در اختیار او می‌گذارد. اگر به یاد داشته باشید چندی پیش نیز گوگل با اعمال تغییری در جستجوی خود، نتایج را به دو بخش نمایش نتایج وب و نمایش بر اساس نتایج دوستان تقسیم کرده بود.

facebook-graph-search-3.jpg

اما این همه ماجرا نیست! همکاری فیسبوک و مایکروسافت با ادغام جستجوگر بینگ در گراف سرچ فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد. بر اساس صحبت‌های مدیر فیسبوک، بینگ از حالا به بعد نتایج جستجوی وب را مستقیما به این شبکه اجتماعی می‌آورد تا در صورتی که جستجوی شما نتیجه خاصی در گراف سرچ فیسبوک نداشته باشد، بینگ نتایج مرتبط را به شما نمایش دهد. بر اساس آنچه که گفته شده است، فیسبوک تنها اطلاعاتی از کاربران را که مجوز دسترسی از سوی کاربر جستجو کننده را دارد، برای وی به نمایش می‌گذارد.

جستجوگر اجتماعی فیسبوک خواهد توانست نتایج جستجوهایی مانند “موزیکی که دوستان من دوست دارند”، “عکس‌های دوستانم در سال ۲۰۰۹”، “افرادی که مدیر محصول هستند و افرادی که موسس هستند” و “تصاویر دوستانم که در پاریس گرفته شده‌اند” را به کاربران نمایش دهد.

ویژگی Graph Search فیسبوک از امروز برای تعدادی از کاربران ساکن آمریکا رونمایی شده است و قرار است به مرور برای سایر کاربران فعال شود اما این شرکت هنوز درباره روند سرعت در اختیار گذاشتن این ویژگی به کاربران و شیوه توسعه آن اطلاعاتی نداده است.