بررسی محصولات معرفی شده در ابوظبی

در مراسم سالانه نوکیا چه گذشت؟

نوشته مرضیه فلاح 01 آبان 1392

مراسم معرفی محصولات جدید نوکیا که پیش‌بینی‌های زیادی درباره‌اش شده بود آمد و رفت. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا به شرح همه آنچه در مراسم معرفی در ابوظبی اتفاق افتاد بپردازیم. نوکیا در این مراسم از گجت‌های ویژه‌ای پرده برداشته است.

Nokia-Screenshot2-786x305.jpg

لومیا واقعا بزرگ می‌شود

این خبر خوشحال کننده‌ای بود که همه منتظرش بودند. نوکیا از لومیا ۲۵۲۰ با صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی رونمایی کرد. یک تبلت ۴۹۹ دلاری با ویندوز آر‌تی ۸.۱ و پشتیبانی از شبکه LTE. انتظار می‌رود فروش این دستگاه از همین پاییز آغاز شود و ابتدا از ایالات متحده، بریتانیا و فنلاند شروع شده و کمی بعد در چند کشور دیگر ادامه یابد.

Lumia2520_Hero-730x439.jpg

بسیار شبیه به سرفیس مایکروسافت، لومیا ۲۵۲۰ با یک پاور کیبورد نوکیا به قیمت ۱۵۰ دلار جفت می‌شود. یک کاور که دارای یک کی‌پد کاملا کاربردی است. با این وجود، برخلاف سرفیس این افزونه یک ترک‌پد (آنچه در لپ‌تاپ‌ها نقش ماوس را ایفا می‌کند) و همچنین ۵ ساعت شارژ باتری بیشتر و دو درگاه USB داخلی نیز دارد. نوکیا مدعی است تبلتش قابلیت شارژ سریع را فراهم می‌آورد: بیش از ۸۰ درصد شارژ در یک ساعت.

از آنجا که سیستم‌عامل این دستگاه ویندوز آرتی است، مایکروسافت آفیس و اوتلوک نیز از پیش روی آن نصب شده‌اند و نوکیا می‌گوید این کار این دستگاه را به ترکیبی از سرگرمی و بهره‌وری تبدیل کرده است.

تلفن‌های بزرگ

نوکیا روز گذشته نه تنها یکی که دو تلفن هوشمند ۶ اینچی معرفی کرد. لومیا ۱۵۲۰ با قیمت ۷۳۹ دلار که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ به بازار خواهد آمد و لومیا ۱۳۲۰ که با قیمت ۳۹۹ دلار، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ به بازار می‌آید.

nokia_lumia_1520-730x620.jpg

هر دوی آن‌ها با ویندوز فون ۸ به فروش می‌رسند و یک صفحه نمایش ۶ اینچی دارند. گرچه مدل اولی صفحه نمایش ۱۰۸۰ پیکسلی دارد و دومی صفحه نمایشش ۷۲۰ پیکسلی است.

علی رقم این موضوع، هر دو دستگاه قادر به نمایش یک ستون سوم در صفحه Home هستند. این امر نشانه ارتباطات‌ نزدیک بین مایکروسافت و نوکیا است. نوکیا به خوبی از تصمیمات مایکروسافت برای داشتن شبکه‌های مربعی شکل ویندوز فون بنا بر اندازه صفحه نمایش و نه بر اساس وضوح تصویر آگاه است.

لبریز از Asha…

نوکیا اعلام کرد که دارد دامنه دستگاه‌های Asha را با Asha 500، Asha 502 و Asha 503 گسترش می‌دهد. هر سه این مدل‌ها در رنگ‌های قرمز روشن، سبز روشن، زرد، آبی، سفید و مشکی در دسترس بوده و برای فروش در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۳ عرضه خواهند شد.

P1040465-730x547.jpg

نوکیا Asha 500 یک صفحه نمایش ۲.۸ اینچی و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی دارد. در انواع یک سیم کارته و دو سیم کارته با تعویض آسان عرضه خواهد شد. این مدل با قیمت ۶۹ دلار در آفریقا، آسیا و حاشیه اقیانوس آرام، اروپا، آمریکای لاتین و خاور میانه به فروش خواهد رسید.

نوکیا Asha 502 یک صفحه نمایش ۳ اینچی، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با فلش LED و دو سیم کارت با تعویض آسان دارد. این مدل با قیمت ۸۹ دلار در آفریقا، آسیا و حاشیه اقیانوس آرام، اروپا و خاور میانه عرضه خواهد شد.

نوکیا Asha 503 دارای قابلیت اتصال به شبکه 3.5G، صفحه نمایش ۳ اینچی، دوربین ۵ مگاپیکسلی با فلش LED، Corning Gorilla Glass 2 بوده و با یک سیم‌کارت و قابلیت تعویض آسان دو سیم کارت عرضه خواهند شد. این مدل با قیمت ۹۹ دلار در آفریقا، آسیا و حاشیه اقیانوس آرام، اروپا، آمریکای لاتین و خاور میانه به فروش خواهد رسید.

همه چیز درباره اپلیکیشن‌ها… درست است؟

موسس و مدیرعامل اینستاگرام، کوین سیستروم اعلام کرد که اپلیکیشنی که بیشتر کاربران ویندوزفون مشتاقانه منتظرش بودند بالاخره دارد از راه می‌رسد. کی؟ تاریخ مشخصی عنوان نشده است. تنها چیزی که می‌دانیم این است که اینستاگرام در چند هفته آینده برای ویندوزفون عرضه خواهد شد. بنابراین به راحتی می‌توان گفت که خیلی پیش از آخر سال جاری این برنامه به ویندوزفون اضافه خواهد شد.

سیستزوم گفت: “هدف نهایی ما ارائه اینستاگرام به همه کسانی است که دوست دارند از آن استفاده کنند. منتظر این هستیم که در هفته‌های پیش رو کاربران ویندوزفون را در حال ثبت و به اشتراک‌گذاری لحظات زیبا با اینستاگرام ببینیم.”

علاوه بر این، درست است که این مراسم متعلق به نوکیا بود اما مدیر عامل WhatsApp جان کوم از مراسم ابوظبی برای اعلام اینکه برنامه پیام‌رسانی موبایلش در حال حاضر ماهیانه ۳۵۰ میلیون کاربر فعال دارد استفاده نمود؛ چیزی بیش از ۵۰ میلیون رشد فقط در طول دو ماه.

نوکیا در ادامه سه اپلیکیشن جدید دیگر برای دستگاه‌های لومیا معرفی کرد: Nokia Storyteller، Nokia Video Director و Nokia Beamer. هر سه این برنامه‌ها با نقشه‌های HERE نوکیا ادغام شده و کاربران را قادر می‌سازند “تصاویر را ثبت کرده، به اشتراک گذاشته و خاطرات را به گونه‌ای که در گذشته هرگز انجام نمی‌داده‌اند زنده کنند.

افزایش تعداد اپلیکیشن‌های ویندوزفون اگر هیچ کار دیگری نکند، موجب یافتن پاسخ  این سوال که آیا مشکل بزرگ ویندوزفون کمبود اپلیکیشن است یا خیر می‌شود.

شارژر بی‌سیم

نوکیا در کنار همه  موارد ذکر شده، یک صفحه شارژر بی‌سیم قابل حمل با نام نوکیا DC-50 را نیز معرفی کرد. این دستگاه در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۳ با قیمت ۹۹ دلار به فروش خواهد رسید.

این دستگاه با پشتیبانی از استاندار بی‌سیم Qi با دستگاه‌های لومیای نوکیا که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند سازگار است؛ دستگاه‌هایی از جمله لومیا 1520، لومیا 1020، لومیا 925 و لومیا 920.