بیل گیتس: استیو جابز در طراحی از من بهتر بود

نوشته مرضیه فلاح 24 ارديبهشت 1392

مدیرکل مایکروسافت در مصاحبه‌ای احساسی در برنامه 60 Minutes در رابطه با دیدارش با استیو جابز در واپسین روزهای زندگی وی و شگفتی خود از درک عمیق او از مفهوم برند سخن گفت. وقتی حس رقابت شخصی از بین می‌رود و زمان می‌گذرد، خاطرات روشن‌تر و دقیق‌تر می‌شوند.

gates_60_mins.jpg

طی مصاحبه یکشنبه شب بیل گیتس با چارلی رٌز در برنامه “۶۰ دقیقه”، مدیرکل مایکروسافت در خلال صحبت‌هایش راجع به دیدارش با استیو جابز در آخرین روزهای زندگی مدیرعامل اپل، احساساتش نسبت به این موضوع را نشان داد. وی اظهار داشت آن‌ها درباره آنچه آموخته‌اند و مسائل خانوادگیشان صحبت کرده‌اند. گیتس گفت این گفتگو خیلی تأثربرانگیز نبوده است اما برای او خاطره‌ای بسیار احساسی است.

وقتی صحبت به کسب‌و‌کار رسید گیتس اعتراف کرد که اپل در تبلت‌هایش قطعات را به گونه‌ای خاص کنار هم قرار می‌داد اما مایکروسافت به این شکل عمل نمی‌کرد.

وقتی رز از او پرسید آرزو می‌کند کدام یک از ویژگی‌های جابز را داشته باشد گیتس در جواب گفت: “شمه او در طراحی، که باعث می‌شد همه چیز با ظرافت در کنار هم قرار بگیرد. با توجه به این حقیقت که او پیشینه مهندسی کمی داشت، می‌توان دریافت که طراحی قوی می‌تواند شما را در مسیر خوبی هدایت کند و کاری کند محصولاتی شگفت‌انگیز تولید کنید.”

در این برنامه درباره جابز خیلی صحبت شد. گیتس در ادامه افزود: “جابز درباره برند شمه بسیار خوبی داشت، در بازاریابی هم درک بسیار عمیق و فوق‌العاده‌ای داشت”.

بیل گیتس اغلب از آی‌پد انتقاد می‌کرد. مثلا هفته گذشته گفته بود کاربران آی‌پد واقعا از این دستگاه نا‌امید شده‌اند و دلشان می‌خواهد سرفیس داشته باشند.

اما ظاهرا این مصاحبه بیشتر از این که یک مصاحبه کاری و شرکتی باشد یک مصاحبه شخصی بود و شاید به همین دلیل گیتس به برخی از سوالات مطرح شده با صمیمیت بیشتری پاسخ گفت.

همه شواهد حاکی از استعداد جابز است. بنابر گفته‌های گیتس در این مصاحبه او و جابز با هم بزرگ شدند و هر یک از آن‌ها موفقیت‌های دیگری را می‌دید (و تحسین می‌کرد) و هر دو ضعف‌های هم را نیز می‌دانستند. گیتس به ندرت در جمع از خود ضعف نشان می‌دهد. احساسی که او در این مصاحبه نشان داد شاید به خاطر یک انسان باشد و عمری که می‌گذرد.