چهار کاری که هنوز انسان بهتر از کامپیوتر انجام می‌دهد

نوشته مرضیه فلاح 09 مرداد 1392

انسان یک سری کارها را خوب انجام می‌دهد و کامپیوترها هم یک سری کار. اریک اشمیت، مدیر شناخته شده گوگل می‌گوید آنچه که می‌تواند افرادی را که می‌خواهند در آینده موفق باشند کمک کند در نظر گرفتن این "تفکیک قدرت" است و اینکه علاوه بر کسب تخصص در آنچه به بهترین شکل انجام می‌دهند، با کامپیوترها همکاری کنند.

3014448-slide-p-the-four-things-people-can-still-do-better-than-computers.jpg

اما انسان‌ها چه کارهایی را بهتر انجام می‌دهند؟ اگر امروز از من بپرسید پاسخ می‌دهم جاگذاشتن کلیدها، آزار دیدن و رنجیدن و بعد هم فکر راجع به اینکه کجا ناهار بخوریم. خب... خوشبختانه گزارش جدیدی که توسط پژوهشگران هاروارد و MIT منتشر شده است پاسخ‌‌‌های مثبت‌تری به این سوال داده است.

طبق مقاله "رقص با روبات‌ها: مهارت‌ها انسانی برای کار کامپیوتری" قدرت کامپیوترها در سرعت و صحت انجام عملکردشان نهفته است، درحالی که قدرت انسان تماما به انعطاف‌پذیری‌اش بر‌می‌گردد. برنامه‌های کامپیوتر از منطق متکی بر قوانین ساده تا تشخیص الگوها؛ که قدرت پردازشی و داده‌های بیشتری را مورد استفاده قرار می‌دهد، پیشرفت کرده است. تشخیص الگوها می‌تواند منجر به انجام وظایف پیچیده‌تری برای کارهای انسانی شود. در حال حاضر سه نوع کار هست که هنوز هم انسان بهتر از کامپیوتر انجام می‌دهد:

درک حل مسئله: یافتن راه برای مشکلاتی که قوانینی برایشان وجود ندارد. برای نمونه: تشخیص بیماری توسط پزشک، تدوین دعوی متقاعدکننده توسط وکلا، ساخت یک اپلیکیشن تحت وب جدید توسط یک برنامه‌نویس.

جمع‌آوری و پردازش اطلاعات جدید، تصمیم‌گیری در این باره که در سیلی از پدیده‌های تعریف‌نشده چه چیزهای مرتبطی وجود دارد. مثلا: کشف مشخصات یک دارو توسط دانشمندان، کاوش زیر اقیانوس‌ها، گزارش یک واقعه توسط خبرنگاران.

کار فیزیکی غیر معمول. انجام کارهای پیچیده در محیط سه‌بعدی، از نظافت گرفته تا رانندگی و آشپزی که تصور بر این است که کارهای کم‌مهارتی برای انسان هستند، اما در حقیقت نیاز به ترکیب مهارت شماره ۱ و مهارت شماره ۲ دارند و انجامش برای کامپیوتر به‌واقع دشوار است.

3014448-slide-s-4-the-four-things-people-can-still-do-better-than-computers.jpg

وقتی این سه عامل را از هم جدا کنید، درک تاثیر پیچیده‌ای که فناوری و سپردن کار به دیگران هر دو بر روی بازار کار دارند، ساده‌تر می‌شود. David Autor از دانشگاه ام‌آی‌تی این امر را "خالی کردن" بازار می‌نامد.  مجموعه‌ای از "مشاغل با مهارت متوسط" وجود دارند مثل نقد کردن چک، فروش بلیط هواپیما، تایپ حروف، دریافت عوارض، که بخشی از آن‌ها و یا به‌طور کامل با برنامه‌های کامپیوتری جایگزین شده‌اند. برخی از این مشاغل به کلی از بین رفته‌اند و برخی دیگر با کار کردن کامپیوتر روی بخش‌های عادی کار، پیچیده‌تر و جالب‌تر شده‌اند. (مثلا سخنگوی بانک به مشاور مالی و منشی به دستیار اجرایی تغییر نام داده‌اند.)

به عبارت دیگر، پس از اینکه روبات‌ها همه چیز را فتح کردند، آنچه برای انسان‌ها باقی مانده است کارهای فیزیکی با مهارت پایین و کارهای ذهنی پیچیده با مهارت خیلی بالا هستند. نویسندگان این گزارش توصیه می‌کنند نظام آموزش و پرورش را برای آماده‌سازی کودکان برای "یک درک مفهومی با تاکید فزاینده حل مسئله" و هماهنگی بهتر با آن و برنامه‌نویسی برای کامپیوترهایی که قرار است زندگی‌شان را به عنوان دستیاران ما ادامه دهند، دوباره‌سازی کنیم.

به هر حال، با تنها در نظر گرفتن نیازهای شناختی یک شغل، نویسندگان این گزارش Frank Levy و Richard J. Murmane یک نکته حیاتی را نادیده گرفته‌اند. کار چهارمی که انسان‌ها بسیار بهتر از کامپیوتر انجام می‌دهند.

انسان بودن: همدردی کردن، ایجاد حس خوب در دیگران، مراقبت از سایرین، هنرمند و خلاق بودن، نشان دادن احساسات و آسیب‌پذیر بودن در این مورد، خنداندن دیگران. حس انسانی برای اغلب مشاغل ضروری است و در پاره‌ای موارد این حس کلی‌ترین بخش کار است. در این مورد انسان برنده میدان است.