راهنمای خرید تبلت - ۱۰ نکته که باید به آن‌ها توجه داشته باشید

نوشته فرهاد عیدی 13 مهر 1390

شاید تا قبل از ورود Ipad به دنیای تکنولوژی کسی فکرش را هم نمیکرد که تبلت‌ها اینگونه در بین کاربران محبوبیت پیدا کنند اما این اتفاق افتاد و هم‌اکنون بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا ترجیح می‌دهند برای کارهای روزمره‌شان یک تبلت در کیف خود داشته باشند تا هرجا که نیاز داشتند به راحتی از آن استفاده کنند.

tablet-buying-guide-1.jpg

اما مدل‌های مختلفی از انواع تبلت در بازار موجود هستند که تفاوت‌هایی از لحاظ نوع سیستم‌عامل، اندازه صفحه نمایش، پردازنده و ... با یکدیگر دارند و انتخاب را برای کاربران کمی سخت کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم به 10 نکته که در هنگام خرید تبلت باید مدنظر داشته باشید بپردازیم.

چه سیستم‌عاملی می‌خواهید؟

تبلت‌های موجود در بازار با سیستم‌عامل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که در این میان شاید به جرات بتوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیای تبلت‌ها را iOS کمپانی Apple که هم روی ipad و هم بر روی iphone نصب است برشمرد اما این سیستم‌عامل را فقط و فقط روی محصولات کمپانی apple می‌توان یافت و شرکت‌های دیگر حق استفاده از آن را ندارند.

اما از طرفی دیگر، بسیاری از تبلت‌های موجود در بازار از نسخه سوم سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند که توانسته به رقیبی جدی برای iOS تبدیل شود. سیستم‌عامل اندروید که محصول کمپانی Google است و روی بیشتر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های بازار نیز یافت می‌شود در مدت کوتاهی توانست محبوبیت بسیار بالایی بین کاربران پیدا کند و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

در بالا به دو سیستم‌عامل محبوب تبلت‌ها اشاره شد اما در بازار سیستم‌عامل‌های دیگری مانند Black Berry و HP نیز یافت می‌شوند. برخی تبلت‌ها هم با سیستم‌عامل Microsoft Windows 7 روانه بازار شده‌اند که البته این نسخه از ویندوز برای استفاده در تبلت‌ها ساخته نشده است اما نسخه جدید آن یعنی Windows 8 در نسخه پیش‌نمایش خود توانسته محبوبیت زیادی در بین کاربران تبلت‌ها بدست آورد و باید منتظر حضور آن در بازارها بود.

صفحه نمایش چه اندازه‌ای میخواهید؟

اندازه صفحه نمایش یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های انتخاب تبلت توسط کاربران است که تا حد زیادی می‌تواند روی خرید نیز تاثیر بگذارد. تبلت‌های موجود در بازار به طور میانگین از 7 اینچ شروع شده و تا اندکی بزرگتر از 10 اینچ ادامه می‌یابند. تبلت معروف iPad2 با اندازه‌ی 9.7 اینچ به بازار ارائه شده است که به اندازه‌ی کاربرپسند تبلت‌هاست و تبلت‌های جدید Andoid نیز با اختلافی اندک و بزرگ‌تر از iPad2 در اندازه‌های 10:1 اینچی روانه بازار شده‌اند.

tablet-buying-guide-3.jpg

البته تبلت‌ها در اندازه‌های کوچکتری نیز موجود هستند که بیشتر در سایزهای 7 اینچی روانه بازار شده‌اند.

چه پردازنده‌ای؟

همه‌ی تبلت‌های موجود در بازار از چیپ‌ست‌های ARM‌ بهره می‌برند. پردازنده‌های ARM همان پردازنده‌های استفاده شده در اسمارت‌فون‌ها و موبایل‌ها هستند که به تبلت‌ها نیز راه پیدا کرده‌اند. برخی شرکت‌ها نیز از نسخه‌های اختصاصی چیپ‌ست‌های ARM استفاده میکنند. مانند کمپانی Apple که از Apple A5 chip روی iPad2 استفاده کرده و همچنین پردازنده‌های شرکت nVidia موسوم به tagra2 که روی بیشتر تبلت‌های اندرویدی یافت میشود. همچنین لازم به ذکر است که بیشتر تبلت‌های امروزی از پردازنده‌های دو هسته‌ای استفاده می‌کنند.

آیا شما تبلتی مجهز به 3G‌ می‌خواهید؟

همه‌ی تبلت‌ها از تکنولوژی Wifi برای اتصال بی‌سیم به شبکه‌های اینترنت و خانگی استفاده می‌کنند ولی همه تبلت‌ها از فناوری 3G پشتیبانی نمی‌کنند. فناوری 3G به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتور سرویس‌دهنده خطوط موبایل به اینترنت متصل شده و از آن استفاده کنید. البته این ویژگی در ایران با همان تکنولوژی 2G قابل استفاده است.

آیا دوربین دارد؟

یکی از مقوله‌های مدنظر کاربران هنگام خرید تبلت‌ها دوربین آنها می‌باشد. iPad2 و بیشتر تبلت‌های آندرویدی از دو دوربین (یکی در جلو و یکی در پشت تبلت) استفاده می‌کنند. دوربین جلویی برای برقراری مکالمه تصویری می‌باشد که معمولا کیفیت آن VGA بوده و برای مکالمه تصویری مناسب است اما دوربین پشتی دارای کیفیت بالاتری بوده و برای عکسبرداری و فیلم‌برداری استفاده می‌شود. همچنین بیشتر تبلت‌های موجود در بازار از فیلمبرداری 720P پشتیبانی می‌کنند اما بهتر است هنگام خرید دوباره این گزینه را بررسی کنید.

چه تعداد نرم‌افزار برای تبلت من یافت می‌شود؟

فروشگاه نرم‌افزاری Apple هم‌اکنون نزدیک به 300000 نرم‌افزار دارد که حدود 65000 تای آنها به طور اختصاصی برای iPad نوشته شده‌اند پس شما در استفاده از iPad مشکلی از لحاظ نرم‌افزاری نخواهید داشت.

از سوی دیگر Android 3.0 قرار دارد که با توجه به انتشار تازه‌ی‌اش تا کنون نرم‌افزارهای زیادی برای آن نوشته شده است و در این سیستم‌عامل نیز نباید نگران کم بودن نرم‌افزارهای مخصوص آن باشید.

چقدر فضا دارد؟

چقدر فضا برای کار خود احتیاج دارید؟ شاید 16GB فضا برای وبگردی و کارهای روزمره و گوش کردن موسیقی فضای کافی باشد اما برای نگه‌داشتن فیلم و فایل‌های حجیم هرگز. متاسفانه iPad از اسلات کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند اما بیشتر تبلت‌های موجود در بازار دارای شیار کارت حافظه بوده و می‌توانید حافظه‌ی آنها را افزایش دهید. همچنین تبلت‌ها در نسخه‌های 32GB و 64GB نیز روانه بازار شده‌اند.

آیا به تلویزیون یا مانیتور وصل می‌شود؟

بسیاری از تبلت‌ها را می‌توان با استفاده از کابل‌های HDMI به نمایشگرهای خانگی یا مانیتورها وصل کرد و فایل‌های ویدیویی یا سایر فایل‌های تصویری را تماشا کرد. اگر این قابلیت را می‌خواهید باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید تبلت، حتما پورت HDMI یا Mini HDMI روی آن موجود باشد. در این صورت شما فقط نیاز به خرید یک کابل HDMI برای متصل کردن تبلت خود به تلویزیون یا مانیتور می‌باشید.

وزن و ضخامت آن چقدر است؟

وقتی iPad2 با وزن 601 گرم و ضخامت 8.8 میلیمتر راهی بازارهای جهانی شد سر و صدای بسیار زیادی به پا کرد و بسیاری را شگفت‌زده کرد اما مدتی پس از آن تبلت سامسونگ یعنی Galaxy Tab 10.1 حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و تبلتی سبک‌تر و نازکتر را راهی بازار کرد. این تبلت تنها 595 گرم وزن و همچنین 8.6 میلیمتر ضخامت داشت.

tablet-buying-guide-2.jpg

مدتی بعد تبلت 7 اینچی بلک‌بری با ضخامت 9.7 میلیمتر با وزنی معادل 400 گرم وارد بازار شد وزن آن از همه‌ی تبلت‌ها سبکتر بود و به همین ترتیب تا به امروز این رقابت در وزن و ضخامت همچنان ادامه دارد. انتخاب در این گونه موارد کمی سخت می‌شود اما اگر به طور مداوم از تبلت استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌شود از تبلت‌های سبک‌تر استفاده کنید و اگر جابجایی آن برایتان مهم‌تر است از تبلت‌هایی با ضخامت کمتر. به هرحال انتخاب با خود شماست.

آیا شما واقعا یک تبلت می‌خواهید؟

اگرچه تبلت‌ها بسیار زیبا، شیک و فوق‌العاده هستند و انجام بسیاری کارهای روزمره مانند وبگردی، مدیریت تصاویر و ... با آنها بسیار ساده‌تر شده است اما شما نمی‌توانید انتظار کارهای سنگین از تبلت‌ها داشته باشید. اگر شما یک کامپیوتر برای کارهای سنگین می‌خواهید به هیچ عنوان نمی‌توان لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای موجود در بازار را از نظر سخت‌افزاری با تبلت‌ها مقایسه کرد. تبلت‌ها برای کارهای ظریف ساخته و پرداخته شده‌اند و اگر واقعا یک تبلت می‌خواهید به سراغ خرید این دستگاه بروید.