روش‌های برقراری ارتباط افراد با یکدیگر

نوشته آرش زاد 21 فروردين 1391

وبلاگ جهانی نوکیا چندی پیش از کاربرانش خواست در یک نظرسنجی شرکت کرده تا ببیند مردم چطور در عصر مدرن حاضر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؛ چند نفر ترجیح می‌دهند پیام کوتاه ارسال کنند یا تماس تلفنی برقرار کنند؟ یا حتی از روش منسوخ ارسال نامه استفاده کنند؟

How do you communicate

وقتی موبایل در چند دهه اخیر به جهان معرفی شد، در ابتدا به این منظور طراحی شده بود که برقراری تماس صوتی افراد با یکدیگر را ممکن کند. این تنها هدف آن بود. امروزه، طبق نتایجی که نظرسنجی نشان می‌دهد برقراری تماس تلفنی روش ترجیحی مردم برای برقراری ارتباط نیست.

ارسال پیام کوتاه میان تمام جواب‌های ممکن با ۲۱ درصد یعنی بیش از یک‌پنجم آرا در مقام اول قرار دارد. ارسال پیام متنی به افراد اغلب آسان‌تر از تماس گرفتن با آن‌ها است. این روش از برقراری ارتباط خاموش نامیده می‌‌شود. به این معنی که کسی نمی‌داند شما در حال برقراری ارتباط هستید. بنابراین به راحتی می‌توان در مواقعی که تماس صوتی ممکن نیست از این روش استفاده کرد. علاوه بر این، در تماس تلفنی راحت‌تر می‌شود جزییات را فراموش کرد، اما در یک متن سیاه و سفید تقریبا غیرممکن است.

ایمیل با اختصاص دادن حدود ۱۹ درصد از آرا در جایگاه دوم قرار دارد. در این روش نیز مانند پیام کوتاه بدون نگرانی از فراموش کردن جزییاتی که حین مکالمه ممکن است از قلم بیفتد می‌توان پیام را ارسال کرد. افزون بر این، درست مانند پیام کوتاه، روشی ساده برای صحبت کردن با دیگران بدون ایجاد سر و صدا است. البته بگذریم از اینکه ممکن است ضربه‌هایی که روی کلیدهای صفحه‌کلید وارد می‌کنید شنیده شوند.

با این حال، خوشحالیم که بگوییم در جایگاه سوم، مردم هنوز از تلفن برای اهداف اصلی آن، یعنی برای برقراری تماس صوتی استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد بیان کلمات به صورت شفاهی هنوز هم برای کاربران تلفن همراه اهمیت دارد. اما در درجه سوم!

با وجود این‌که ارسال پیام کوتاه و ایمیل برای حفظ جزییات خوب است، اغلب ممکن است به آسانی در لحن کلام و حرفی که باید گفته شود سوء تفاهم پیش بیاید. لحن کلام چیزی است که تنها می‌تواند از طریق شنیدن صدای طرف مقابل فهمیده و درک شود. این گزینه ۱۷ درصد آرا را از آن خود کرد.

شبکه‌های اجتماعی با ۱۰ درصد در جایگاه چهارم قرار دارند. با این‌که شبکه‌های اجتماعی رشد بسیاری داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد مردم به عنوان روش اصلی برقراری ارتباط از آن استفاده نمی‌کنند.

پنجمین گزینه کمی ما را به تعجب واداشت؛ زیرا ما فکر می‌کردیم امتیاز بالاتری در این فهرست کسب کند. صحبت کردن رودررو با مردم چیزی در حدود ۸.۵ درصد از امتیازها را کسب کرد. درست است که خیلی از مردم فناوری تلفن همراه را دوست دارند، ولی ما امیدوار بودیم چیزی جایگزین ارتباط رودرروی مردم نشود. دنیای وحشتناکی خواهد شد اگر همه ما در خانه‌هایمان بمانیم و تنها از طریق سِروِرها با هم مکالمه کنیم. از خانه‌ها بیرون بروید و از هیجان مکالمه رودررو لذت ببرید!