چرا اپل به ثروتمندترین شرکت جهان تبدیل شده است؟

نوشته زهرا معبودی 03 مرداد 1391

اپل نامی آشنا برای تمامی افرادی است که با سخت‌افزار­ها و گجت‌های معروف این شرکت روبرو بوده‌اند. حتی اگر کسی اطلاعی از این شرکت نداشت، مرگ استیو جابز و پوشش رسانه‌های خبری از ارزش این مرد همیشه مشکی پوش، توانست اپل را بیش از پیش در بین مردم گسترش دهد. اخیرا خبر مهم رسانه‌ها این است که این شرکت با درامدی بالغ بر ۶۱۹ میلیارد دلار ثروتمند‌ترین شرکت دنیا­ست. بنابر این باید ابن ثروت هنگفت دلیلی داشته باشد. این مطلب وبلاگینا به بررسی دلایل این موضوع و شیوه پیمودن مسیر اپل طی سال‌های گذشته خواهد پرداخت.

jobs-1.jpg

بهتر است به سال­ها قبل برگردیم؛ روزی که دو پسر هم نام به نام‌های استیو جابز و استیو وزنیاک در سال ۱۹۷۶ شرکت اپل را یه کمک هم تاسیس کردند. در آن زمان­‌ها استیو تحت تاثیر یک رابط گرافیکی کاربر بود که در زروکس پارک با آن آشنا شده بود. از این نقطه بود که استیو جابز در ذهن خود‌، ساخت وسیله‌ای با رابط گرافیکی که کار تعامل با سیستم را برای تمام افراد راحت می‌کرد در ذهن خود پرورش داد؛ چرا که به کمک این شیوه دیگر نیازی به ارسال فرمان یا دانستن کدهای ماشین بود.

او در سال ۱۹۸۴ این ایده جالب را در کامپیوتر مکینتاش خود پیاده‌سازی کرد. در سیستم‌عامل مکینتاش یک دسکتاپ به همراه یک سطل زباله (که در مکینتاش اصطلاحا TRASHCAN نام داشت) وجود داشت. مکینتاش رقیب سیستم های IBM بود‌. در دهه ۸۰ شرکت IBM از سیستم‌عامل DOS بر روی سیستم خود استفاده کرد. نسل ما احتمالا هنوز این سیستم‌عامل سیاه رنگ را به یاد دارد‌.. کاربر در این سیستم‌عامل موظف بود دستوراتی را بیاموزد تا از طریق آن، فایلی ایجاد کند، مطالبی را در آن قرار دهد، در ادامه آن را تغییر داده و در انتها یا حذف یا ذخیره کند.

در همین راستا مایکروسافت اولین نسخه ویندوز خود را ساخت که در کنار سیستم‌عامل DOS قرار می‌گرفت. درواقع این محصول مایکروسافت نوعی استفاده از ایده سیستم‌عامل مکینتاش بود. در دهه ۹۰ بدترین روزها برای اپل رقم خورد چرا که این شرکت و مایکروسافت به مشکل برخوردند و اپل، مایکروسافت را متهم کرد. در ادامه این ماجرا بخاطر مقاصد استیو جابز و ممانعت از انتشار این سیستم‌عامل توسط مایکروسافت، اپل با شکست مواجه شد و تنها شکست اپل در همین روزها رقم خورد؛ زمانی که روزنامه محلی با قرار دادن نشان اپل در بالای صفحه روزنامه، از مردم صادقانه خواست تا برای این شرکت دعا کنند!

در همین روزها بود که استیو جابز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مکینتاش در نبرد تن به تن با IBM در حقیقت شرکت نسبتا کوچکی بود. او می‌گفت صبر کنید چرا که ما قرار است راه درست را به شما نشان دهیم.

در واقع او نهایتا به حرف خود جامه‌ عمل پوشاند و پیروزی خود را جشن گرفت. این بود که از ابتدا در سال ۱۹۸۰ میلادی سیستم‌عامل مکینتاش رونمایی شد و در سال ۱۹۹۰ هم iMac معرفی شد و بعد از آن هم سیستم‌عامل های OS X و iOS بودند که نام اپل را سر‌افراز نگه‌داشتند.

به هر حال آن روزهای سخت پشت سر گذاشته شد اما حالا سیاست کلی اپل در چیست؟ اگر دقت کرده باشید اپل شرکتی نیست که محصولات فراوانی را روانه بازار کرده باشد‌.. درواقع این شرکت برای محصولات خود نهایت زمان و دقت را صرف می­‌کند تا محصولی منحصر به فرد و موفق تولید کند. بنابراین می­‌توان یکی از دلایل موفقیت اپل را محصولات محدود آن با موفقیت بهتر دانست­.­ این روال را می‌توان در ضرب المثلی ایرانی بهتر بیان کرد که "یک ده آباد به ز صد شهر خراب!". اگر محصولات یک شرکت، کم اما موفق باشند همین برای موفقیت کلی آن شرکت کافی است. در ادامه می‌توان به سایر شیوه‌های موفقیت اپل توجه کرد. در نظر داشتن رقبای فراوان، بازاریابی عالی‌، توانایی دیدن نیازهای روز و آینده‌، طراحی و بسته بندی‌های زیبا و منحصر به فرد محصولات و بسیاری موارد دیگر، از دلایل موفقیت اپل به شمار می‌روند. درواقع اپل بی­گدار به آب نزد و بهترین نتیجه‌ها را گرفت. در نهایت، نتیجه این شد که این شرکت با چند محصول موفق به برترین شرکت در دنیا تبدیل شد و همچنان در حال ادامه این روند است.

اکنون بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از تاسیس شرکت اپل، این شرکت دو نفره به یک شرکت گسترده با بیش از ۴۲ هزار کارمند تبدیل شده است که ارزش مالی آن به بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. شعار اهالی اپل، Think Different است یعنی متفاوت بیندیشید. در واقع روز اول اگر جابز به نحوی متفاوت در مورد رابط گرافیکی نیندیشیده بود، شاید امروز نام موفقی از اپل بر زبان‌ها وجود نداشت. بنابراین می‌توان تمام علت‌ها و استراتژی های موفقیت اپل را در همین یک مورد جستجو کرد و آن‌را در محصولات مختلف این شرکت به شکل ویژه‌ای پیدا نمود.