راهنمای وبلاگینا جواب می‌دهد

پاسخ به ۱۰ سوال رایج برای افرادی که قصد خرید گوشی اندرویدی دارند

منتخب نوشته آرش زاد 29 شهريور 1391

طی چند سال گذشته، افراد زیادی را دیده‌ام که تصمیم به خرید گوشی اندرویدی گرفته بودند اما از طرفی، سوالاتی در ذهن داشتند که یا جواب مشخصی برای آن پیدا نکرده بودند و یا به‌واسطه پاسخ‌های ناشیانه فروشنده‌های موبایل، به اشتباه افتاده بودند.

10-q-about-android-1.jpg

در این مقاله وبلاگینا قصد داریم به ۱۰ سوال رایج درباره اندروید پاسخ دهیم. این ۱۰ مورد، از جمله موضوعاتی هستند که افراد خریدار گوشی‌های این پلتفرم ممکن است قبل از خرید، به‌دنبال پاسخ واضح و مشخصی برای آن‌ها باشند. تلاش کردیم پاسخ سوالات، تا جای ممکن مختصر و مفید باشند.

آیا اندروید زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند؟

بله! اندروید از نسخه ۴.۰ زبان فارسی را بدون مشکل نمایش می‌دهد و از نسخه ۴.۱، منوی فارسی نیز به‌صورت پیش‌فرض به همه گوشی‌های اندرویدی (همه برندها و مدل‌های جهانی) اضافه شده است. نسخه‌های پایین‌تر اندروید (۲.۱ و بالاتر) نیز در صورتی که با گارانتی‌های رسمی وارد کشور شده باشند، از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند.

آیا اندروید کیبورد فارسی دارد؟

بله! نسخه ۴.۱ اندروید یکی از بهترین و کامل‌ترین کیبوردهای فارسی را بین پلتفرم‌های موبایل در اختیار دارد که حتی برخی کاراکترهای خاص (مانند کاراکتر نیم‌فاصله) نیز در آن لحاظ شده است. سایر نسخه‌های اندروید نیز در صورتی که دارای رام فارسی باشند، به‌صورت پیش‌فرض از کیبورد فارسی پشتیبانی می‌کنند.

همچنین در صورت عدم وجود کیبورد فارسی در گوشی خود، می‌توانید از کیبوردهای رایگان دیگری مانند Go Keyboard و Multiling Keyboard استفاده نمایید.

آیا می‌توانم مستقیما از فروشگاه گوگل برنامه دریافت کنم؟

مستقیما نه، اما غیر مستقیم چرا! در واقع فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل که با نام گوگل پلی شناخته می‌شود، به‌دلیل سیاست‌های کشور آمریکا برای کاربران ایرانی تحریم است. بنابر این برای دانلود برنامه از آن، باید علاوه بر تغییر آی‌پی اینترنتی خود، کد سیم‌کارت‌تان را نیز تغییر دهید. برای تغییر کد سیم‌کارت هم نیاز به این دارید تا گوشی‌تان اصطلاحا Root شده باشد.

روش دیگر این است که با رفتن به حالت Airplan Mode و تغییر آی‌پی اینترنتی، وارد گوگل پلی شوید. این موضوع آن‌قدرها هم کار سختی نیست!

البته در نظر داشته باشید که این شیوه‌ها برای دانلود از روی گوشی شما هستند. روش‌های مختلف دیگری برای دانلود از گوگل پلی روی نسخه وب آن نیز وجود دارد.

10-q-about-android-2.jpg

آیا هنگام خرید یک گوشی اندرویدی باید پول اضافه‌تری بابت فعال‌سازی دستگاهم به فروشنده بدهم؟

ابدا! برخی فروشنده‌های ایرانی بازار موبایل اصولا شیوه‌های خاصی را برای درآمد افزون بر فروش گوشی در سر دارند. لازم نیست هزینه اضافه‌ای را بابت فعال‌سازی و یا اصطلاحاتی از این دست به کسی بدهید. گوشی را که خریدید، با خیال راحت به خانه بروید و از امکانات آن استفاده کنید.

اصطلاح Root به چه معنی است؟ آیا حتما باید گوشی خود را Root کنم؟

به‌طور ساده، اصطلاح Root که برای گوشی‌های اندرویدی به کار می‌ورد،  باعث می‌شود به هسته سیستم‌عامل دسترسی داشته باشید و برخی برنامه‌های خاص را که نیاز به دسترسی‌های اضافه‌تری دارند (مانند برنامه‌های تغییر کد سیم‌کارت گوشی برای ورود به فروشگاه گوگل پلی) را روی دستگاه خود نصب کنید.

اگر یک کاربر در سطح معمول هستید، نیازی به روت کردن گوشی خود ندارید. این موضوع فقط یک گزینه اضافه است که در اختیار خواهید داشت. اندروید برخلاف سیستم‌های عاملی مانند iOS، پلتفرم بازی است که اجازه تغییرات گسترده‌ای را به شما می‌دهد.

بهترین گوشی‌های اندرویدی مربوط به کدام شرکت است؟

هر شرکتی، دستگاه خود را همراه با مشخصات ویژه‌ای تولید می‌کند. در ایران، برندهای سونی، سامسونگ و HTC به‌عنوان معروف‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید گوشی‌های اندرویدی شناخته می‌شوند. در واقع انتخاب یک گوشی، به سلیقه، بودجه و نیاز شما از امکاناتی که مد نظرتان است بستگی دارد.

اما به‌صورت کلی، دستگاه‌هایی که با برند نکسوس تولید می‌شوند، به‌عنوان دستگاه‌های اصلی گوگل با پلتفرم اندروید روانه بازار می‌گردند که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها، پشتبانی نرم‌افزاری مستقیم گوگل از آن‌ها است.

آیا تعداد برنامه‌های اندروید کم است؟

نه! در حال حاضر بیش از ۵۰۰.۰۰۰ برنامه در فروشگاه گوگل پلی وجود دارد که اگر نیمی از آن‌ها را هم به‌عنوان برنامه‌های کم کیفیت در نظر بگیریم، باز هم تعداد زیادی اپلیکیشن ایده‌آل وجود دارد که بتوانید از آن‌ها استفاده نمایید.

10-q-about-android-3.jpg

نسخه‌های اندروید باهم چه فرقی دارند؟

شاید بهترین پاسخ برای این سوال، مطالعه این صفحه از ویکی‌پدیای فارسی باشد. گوگل در هر بروز رسانی، ویژگی‌های مختلفی را به سیستم‌عامل اندروید اضافه نموده است و در حال حاضر، آخرین نسخه عرضه شده آن، یعنی نسخه ۴.۱.۱ دارای بهبودهای فراوانی از نظر عملکرد و امکانات است. درباره اندروید ۴.۱ می‌توانید توضیحاتی را در این گزارش وبلاگینا مطالعه کنید.

آیا اندروید امنیت پایینی دارد؟

هر سیستم‌عاملی، در صورتی که خودتان در استفاده از امکانات و ویژگی‌های آن سهل‌انگاری کنید، ممکن است شما را به دردسر بیاندازد. بر اساس برخی مطالعات انجام شده روی نسخه Jelly Bean اندروید، این سیستم‌عامل از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

از طرفی، با توجه به اپلیکیشن‌هایی که روی دستگاه خود نصب می‌کنید و عدم نصب برنامه‌های غیر معروف و یا مشکوک می‌توانید تا جای ممکن امنیت موبایل خود را بالاتر ببرید. به هر حال، نصب آنتی‌ویروس‌ها هم گزینه دیگری است که تا میزان زیادی می‌تواند خیال‌تان را از این بابت راحت کند.

من امروز یک گوشی اندرویدی خریدم. حالا چه کار کنم؟

به شما تبریک می‌گوییم! اگر دنبال برنامه‌های اندرویدی می‌گردید، می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، شیوه استفاده از گوگل پلی را یاد بگیرید. اگر حوصله این کار را ندارید، بازار را نصب کنید و از هزاران برنامه‌ای که امکان استفاده از آن‌ها روی دستگاه خود را دارید لذت ببرید.

همچنین برای بروز رسانی نسخه سیستم‌عامل دستگاه خود، بسته به شرکت سازنده آن، باید منتظر عرضه بروز رسانی باشید. سایت‌های فناوری مختلفی هنگام عرضه بروز رسانی‌های جدید گوشی‌ها، آن‌ها را به‌اطلاع کاربران‌شان می‌رسانند. با رفتن به بخش تنظیمات گوشی، از قسمت About Phone و انتخاب گزینه Software Update نیز می‌توانید وجود بروز رسانی برای دستگاه‌تان را بررسی نمایید.

همچنین می‌توانید با نصب برنامه گوگل کارنت روی گوشی و یا تبلت خود، وبلاگینا را به شکل جذاب‌تری دنبال کنید!